PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Cessna .40 trainer model yapımı



Oktay Karagöz
03-02-2012, 00:22
Her ne kadar daha önceleride modelleri plandan yapmış olsam uçurmuşluğumda olsa uçuş tecrübem az.Bu yüzden trainer sig kadet mark II yi plandan yaptım. Bu modeli Bolu'da uçurdum sonrasına ise İstanbul'a getir götür olmasın ordada bir model kalsın diye Bolu'da bıraktım,hal böyle olunca ikinci bir trainer model yapmak ihtiyaç oldu.Plandan çalışmak her zaman tercih sebebim ama kendime ait odam yok salon ortasında çalışmakta hem çok tozlu ve talaşlı oluyor.Evde fırtına kopması an meselesi :).Başıma bir felaket gelmesin diye arf arisingstar alayım dedim, hem plandan yapılan modele göre daha ucuza geliyor.
İyi ama plandan model yapmak tutku işte gönül ferman dinlermi.Kit planlarından elimde great planes pt-40 planı var,Sig kadet LT-40 planı var,kadet mark II planı var.Bir kaç firma kit planı daha var hangisini yapayım derken.Nette dolaşırken hep karşıma çıkan sc150r (cessna trainer diye anılıyor) planları şurası hatalı vs vs derken bir İspanyol amca bu modeli autocad dxf ve corel draw cdr programları ile bir daha yorumlamış ve aleni olarak forumda paylaşmış hem hata yok hemde tüm parçaları laser kesim için hazırlanmış.Tozda fazla çıkmaz diye bu model aklımı çeldi ,aldık balsa levhaları bakalım.:)Gövde içinse elimde yeteri kadar 3 mm kavak kontraplağım vardı.
Yarın laser kesim için modelci bir arkadaşıma gideceğim sağolsun cüzi bir fiyata kesecek kendisi, tam plandan çalışma diyemeyeceğim ama yarı kit yarı plandan çalışma olacak.Bakalım yarından itibaren ortaya ne çıkacak

Konuyu açmama sebepse siz değerli hocalarımızın eleştiri,tavsiye ve her türlü görüşünüzü dikkate alarak modeli hatasızca yapabilmek.Modele ait veriler;

Gövde uzunluk: 1050 mm
Kanat açıklığı : 1600 mm
Kanat eni: 250 mm
Toplam uçuş ağırlığı: Herhangi bir veri,tavsiye yok Allah ne verdiyse diyeceğim :) ama genede 2400-2600 aşmamak lazım herhalde
Glow motor: .40 2 zamanlı denilmiş ama ben .52 ASP II 2 zamanlı kullanacağım

Modele ait planın telif hakkı olduğunu zannetmiyorum zaten planın çizen kişi tarafından aleni olarak bir forumda paylaşılmış , ben ilk etapta düşük çözünürlükte jpg bir sayfasını vereyimki ne üzerinde neyle çalışacağım konuyu takip edenlerin fikri olsun.Eğerki moderatörler tarafından uygun görülürse hem planın hemde laser kesim parçalarının orjinal sayfalarını bu başlıkta paylaşırım.

baytacoglu
03-02-2012, 11:32
Şimdiden kolay gelsin. Eminim sonuçta güzel bir model ortaya çıkacaktır. 4 zamanlı motor fikri bence çok daha doğru olmuş çünkü sonuçta bir Cessna'dan söz ediyoruz. Bana göre tek çekince 52 motor biraz küçük kalabilir yani bu ağırlıkta bir üstten kanatlı 60'lık bir 4 zamanlı ile daha garanti tarafta olur diye düşünüyorum. 52 4 z yaklaşık 36 2z motoara denk geliyor ki 2500 gr. ağırlık için kanımca bu güç çok alt sınırda hatta altında olur.
Tekrar kolay gelsin.

Barlas.

Oktay Karagöz
03-02-2012, 11:58
Şimdiden kolay gelsin. Eminim sonuçta güzel bir model ortaya çıkacaktır. 4 zamanlı motor fikri bence çok daha doğru olmuş çünkü sonuçta bir Cessna'dan söz ediyoruz. Bana göre tek çekince 52 motor biraz küçük kalabilir yani bu ağırlıkta bir üstten kanatlı 60'lık bir 4 zamanlı ile daha garanti tarafta olur diye düşünüyorum. 52 4 z yaklaşık 36 2z motoara denk geliyor ki 2500 gr. ağırlık için kanımca bu güç çok alt sınırda hatta altında olur.
Tekrar kolay gelsin.

Barlas.

Barlas abi bu modelde elimde 2 tane olan motorlardan birini (biri hiç rodajı yapılmamış) 2 zamanlı asp.52 kullanacağım.
4 zamanlı asp FS91AR motorum ise hemen hemen gelmek üzere :) bu motoru kısmetse carl goldberg süper chipmunk 60 kit için aldım, forum üzerinde mart ayı içinde bu modelin yapımınada başlarım, hele chipmunk inşaa modelinide sizlerin tavsiyeleri doğrultusunda adım adım yapacağım yardımlarınızı bekleyeceğm.Saygılar.

cansung
03-02-2012, 13:56
Çizimleri paylaşabilirsiniz sıkıntı olacağını zannetmiyorum.

baytacoglu
03-02-2012, 19:25
Ben yanlış okumuşum Oktay bey kusura bakmayın 2 zamanlı 52 motor gayet uygun tabii ki. Benim durum "Dervişin fikri neyse zikri odur" durumuna gelmiş. Ben biraz 4 zamanlı motorlara hastayım da o yüzden sanki siz de 4 zamanlı takacaksınız gibi anladım. Yanlış anlamışım kusuruma bakmayın, biraz da ukalalık yapmış oldum galiba, özür dilerim.
Ama tabii yine de Cessna bir uçağa 4 zamanlı bir motor daha güzel olurdu dersem bana kızmazsınız diye ümit ediyorum.

Tekrar kolay gelsin.

Barlas.

Oktay Karagöz
03-02-2012, 19:45
Ben yanlış okumuşum Oktay bey kusura bakmayın 2 zamanlı 52 motor gayet uygun tabii ki. Benim durum "Dervişin fikri neyse zikri odur" durumuna gelmiş. Ben biraz 4 zamanlı motorlara hastayım da o yüzden sanki siz de 4 zamanlı takacaksınız gibi anladım. Yanlış anlamışım kusuruma bakmayın, biraz da ukalalık yapmış oldum galiba, özür dilerim.
Ama tabii yine de Cessna bir uçağa 4 zamanlı bir motor daha güzel olurdu dersem bana kızmazsınız diye ümit ediyorum.

Tekrar kolay gelsin.

Barlas.

Barlas abi estağfurullah özür dilenecek ne varki yapmayın allahaşkına her konuda yazın lütfen sizlerin görüşleri benim için çok değerli.Öyle alıngan kırılgan biri değilimdir aslında, diğer forumda bu konuda şöhret oldum ya neyse :)Abi Bu model cessna ama öyle tam ölçekli bir cessna değil sc150 diye bir model adı cessna olmuş çıkmış.Trainer bir cessna yani:), 4 zamanlı motor tecrübem pek yok buna rağmen .91 asp bir tane aldım bakalım.İlerde tecrübelendikçe çoğaltırım diyelim.Dediğiniz gibi aslında haklısınız 4 zamanlı sesi bile insanı mest ediyor.

Oktay Karagöz
03-02-2012, 19:55
Bugün modelin laser kesim işini yaptık.Plan ve diğer laser kesim dosyası birbirlerine tam uyumlu tek bir hata yok.Bir tek kesim işinde değişikliğ mecburen gövde yan duvarı laser kesim makinesinin 90x60 ebadında kesim yaptığı için iki parçalı oldu.bu iki parçayı içerden duble ek bir parça ile destekleyeceğim. Kısmetse yarın gövde inşaası ile başlayacağım.

Oktay Karagöz
03-02-2012, 20:20
Çizimleri paylaşabilirsiniz sıkıntı olacağını zannetmiyorum.

Cansun bey ne yaptıysam planı bu sayfa içerisine ekleyemedim.Yapmak isteyen arkadaşlar okt.kargz@gmail.com adresine mail atarlarsa planı ve laser kesim dosyasını paylaşırım.Dilerseniz size yollarım siz gereken düzenlemeyi yaparsınız bu başlık altına eklersiniz.

16f84
03-02-2012, 23:47
Oktay eline emegine saglik su gibi biter insallah

baytacoglu
04-02-2012, 00:10
Son şeklini görmek için bekliyorum. Kolay gelsin.
Barlas.

Oktay Karagöz
06-02-2012, 18:57
Evet bu gün modele başlamak kısmet oldu. Fazla bir şey yapamadım ama aşamaları paylaşayım dedim. Neler yaptım öncelikle modelin boyu 1050mm idi, laser kesim makinesi en fazla 900mm kestiği için gövde yan duvarlarımız mecburen 2 parçalı olmuştu. Bu iki parçayı düz bir satıh üzerinde orta yoğunluklu CA kullanarak yapıştırırak birbirine ekledim.

Oktay Karagöz
06-02-2012, 19:00
Firewall'e kadar olan gövde yan duble parçası yerine yapıştırıldı.

Oktay Karagöz
06-02-2012, 19:11
Firewall 3 mm kavak kontradan kesilmiş olan parçaların 2 eş parçası lamine edilerek 6 mm kalınlığında olacaktı.Çoğu modelde lite-ply olarak adlandırılan kavak kontraplağa bu kısımda güvenmediğimden elimde bulunan 6 mm marine kontraplakla değiştirdim. Mevcut kesilmiş firewallın kenarından çizimi marine kontraya aktardım ve dekupaj makinemde bu parçayı yeniden kestim.

Oktay Karagöz
06-02-2012, 19:34
Gövde C2 ara kilit parçasının bir ayağının gövde yan duvarına geçeceği kısım laser kesim çiziminde olmadığından kesilmemiş bunu kendim açmak zorunda kaldım.C1-C2-C3 ara parçalarını, servoları taşıyacak kontra (servo Tray)parçasını ve iniş takımlarının gövde içinde kalacak uç kısımlarını sabitlemek için olan parçaları yerlerine yapıştırdım.
Gövde yan duvarının parçalı olan kısımını güçlendirmek için olan siyah kare içindeki ek parça için ölçü aldım,kestim ve yerine yapıştırdım.Tüm yapıştırma işlerimde gene orta yoğunluklu CA kullandım. Aşama kaydettikçe fotoğraflara açıklamaları ile devam edeceğim.

ScaleFlyer
07-02-2012, 00:39
Bu uçağın hakkı ASP FS61'dir bence.

baytacoglu
07-02-2012, 10:28
Bu uçağın hakkı ASP FS61'dir bence.

Bu fikre "ne olursa olsun ama 4 zamanlı olsun" olarak ben de katılıyorum valla. Ellerinize sağlık

Barlas

16f84
08-02-2012, 00:35
Oktay tekrar hayırlı olsun yeni bebeğin , kit aldım başlıyorum desen yerim yani son derece iyi seçilmiş malzeme ile başlamısın kesimide iyi yapılmış lazer kesim yerlerini hafif zımparalamanı tavsiye ederim zira japon yapıştırıcda daha iyi sonuç alınıyor

Oktay Karagöz
08-02-2012, 13:27
Bu uçağın hakkı ASP FS61'dir bence.


Bu fikre "ne olursa olsun ama 4 zamanlı olsun" olarak ben de katılıyorum valla. Ellerinize sağlık

Barlas

Tavsiyeler için sağolun son 1 ay içinde Hk dan 3 siparişim oldu.Peşpeşe gelecek olan paketlerin ilki bu gün elime ulaştı.Bu gün gelen paket içeriğinde bu model için tavsiye edilen motordan daha büyük olan asp FS91AR vardı.Bu motoru mart ayı içerisinde gene yurtdışından gelecek olan carl goldberg süper chipmunk 60 kiti için almıştım.Diğer siparişlerimse ıvır zıvır malzemeler. Artık gümrükte çalışanlar bu işe dur diyecekler diye korkuyorum.Hemde bir ay içerisinde bayağı bir modelcilik malzemesi alırken harcamalarımda biraz fazla oldu evdeki gümrük memurudan da korkmaya başladım :).

Diğer yandan motor rodajları ve bazı ayarları konusunda yazılanları okudukça 4 zamanlı motorlardaki bazı ayarları(sübap ayarı) hiç bilmiyorum.Moldelciliğe bir müddet arada vermiş olsam kendimi ilk başlamış olarak görüyorum bir süre biraz daha 2 zamanılı motorlarla hem motor ayarları hemde uçuş süresi olarak tecrübeleneyim tercihim elbetteki 4 zamanlı motorlardan yana olacak.

Acemilik esnasında 2 zamanlı motor kullanırken olası kırımlarda motora gelebilecek hasarlar konusunda fazlada üzülmemiş olacağım.Tavsiyeler için çok sağolun.Her konuda tavsiye ve eleştirilerinizi bekliyorum.Saygılar

Oktay Karagöz
08-02-2012, 13:29
Oktay tekrar hayırlı olsun yeni bebeğin , kit aldım başlıyorum desen yerim yani son derece iyi seçilmiş malzeme ile başlamısın kesimide iyi yapılmış lazer kesim yerlerini hafif zımparalamanı tavsiye ederim zira japon yapıştırıcda daha iyi sonuç alınıyor

Kutsal abim sağol dediklerini dikkate alacağım.Abi uçuş için geldiğimiz bir gün trainer cord kablosunuda getirebilirmisin.

baytacoglu
08-02-2012, 14:29
Oktay bey, gümrük konusunda çok dert etmeyin. Eğer 70Euroluk fiyat limitini aşmadan küçük küçük alış verişler yaparsanız ve Hobby King bunları "koli" olarak değil "paket" olarak gönderirse gümrük sorun olmaz postayla gelir ancak 70 Euro üzerinde ve "Koli" olarak gelirse o zaman gümrük devreye girebiliyor ve yılda 5 kezden fazla getirtmenizi engelliyorlar. Ayrıca her zaman standart posta yolunu seçin asla kurye ile getirtmeyin o zaman Atatürk Hava Limanı gümrüğü devreye girebilir ve işte esas o zaman başınız çok ağrıyabilir. Evdeki gümrük memurunun durumu ise benim yazdıklarımın dışında kalıyor. Bizim evdeki gümrük memuru da sizdeki endişeleri bana yaşattığından ev duvarlarını aşmak diğerlerinden daha sıkıntılı.
Dört zamanlılara gelince kolay kolay sübap ayarı filan istemiyorlar ancak kazalarda bazen ayarlar değişebiliyor. O zaman gerçekten bir bilene sormak gerekiyor.
Kolaylıklar diliyorum.
Barlas.

16f84
08-02-2012, 17:08
Kutsal abim sağol dediklerini dikkate alacağım.Abi uçuş için geldiğimiz bir gün trainer cord kablosunuda getirebilirmisin.

Tamamdır abim çantaya koydum

Oktay Karagöz
10-02-2012, 11:26
Vakit buldukça modele devam ediyorum.Bazı fotoğrafların yan kısımlarında açıklamalarda bulundum.Bazı parçaların kontraplak kesilirken lif yönü hatalarından dolayı ilave güçlendirmeler yaptım.

Oktay Karagöz
10-02-2012, 11:34
Gövde yan duvarı diğer parçasıda gereken tüm duble parçaları yerlerine yapıştırdım.İki yan duvar bir araya getirilip birbirine eklendi.Gövde artık ortaya çıkmış oldu.Gövde yapımına devam..

cansung
13-02-2012, 22:02
elinize sağlık, bende artık kit yapacak sabır kalmadı :)

Oktay Karagöz
26-08-2012, 19:12
Uzun zamandır siteye giremedim şifremi unuttuğumdan ve yeni şifre alabilmek çabalarım sanırım kendi hatalarımdan mümkün olmadı.Sağolsun dün Cansun bey'e sahada sorunu iletmiştim yeni şifre ile nihayet girebildim.Model şu an itibari ile hemen hemen bitti. Bazı detay fotoğrafları.

baytacoglu
28-08-2012, 12:35
Ben de bu uçağın son halini merak etmiştim ilk yapmaya başladığınızda, tebrik ediyorum. Gayet güzel görünüyor. Umarım uçuş videolarını da görmek kısmet olur.

Barlas.:D

Oktay Karagöz
28-08-2012, 18:35
Barlas bey sağolun eğer bu hafta sonu Orhanlıya gidebilirsem uçuş videosunu çekmek kısmet olacak. Baştan dediğim toplam uçuş ağırlığı olan 2600 gr mı 100 gr fazlası ile bitirdim. Bunada tekerlekler 8cm çapında,depo 350 cc,iniş takımı 4mm çelik tel iken aleminyum iniş takımı eklemeleri olunca bu ağırlıkta bitti.Unutmadan birde kamera eklenecek. Motor asp.52 . Konuya ilgi duyduğunuz için tekrar teşekkür ederim. Saygılar.

baytacoglu
29-08-2012, 15:04
Barlas bey sağolun eğer bu hafta sonu Orhanlıya gidebilirsem uçuş videosunu çekmek kısmet olacak. Baştan dediğim toplam uçuş ağırlığı olan 2600 gr mı 100 gr fazlası ile bitirdim. Bunada tekerlekler 8cm çapında,depo 350 cc,iniş takımı 4mm çelik tel iken aleminyum iniş takımı eklemeleri olunca bu ağırlıkta bitti.Unutmadan birde kamera eklenecek. Motor asp.52 . Konuya ilgi duyduğunuz için tekrar teşekkür ederim. Saygılar.

Oktay bey,

Ben zaman fakiri olduğumdan bu şekilde sıfırdan uğrasıp uçak yapan herkese karşı bir hayranlık duyuyorum. Bunun gerçekten çok büyük bir meziyet olduğunu düşünüyorum. Hele bir de yaptığınız problemsiz uçtu mu her halde keyfine doyum olmuyordur.

Saygılar.

Barlas.