PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Biplane (çiftkanat) modellerde kanatlar arası mesafe hesabı



encore
24-12-2009, 13:10
Arkadaşlar şimdi de kafaya Carbon stick gövdeli ama biplane (çift kanat) güzel bir model yapmayı taktım.
Peki neden biplane? Cevap : Kanat yükünü yarı yarıya azaltmak, daha yavaş uçabilen, daha akrobatik bir 3D yapabilmek için. (Diğer Karbonstick 3D modelime göre)
Madem emek çekeceğim başarılı bir model olsun istiyorum. Bu nedenle daha önce biryerlerde bulduğum ama şimdi bulamadığım bazı bilgilere ihtiyacım var. Bilgilerinizi veya bu konu ile ilgili bulduğunuz linkleri paylaşabilirseniz sevinirim.

1- Biplane modellerde her iki kanat arasındaki mesafe neye göre ayarlanmalı
(en verimli olacak şekilde) (bir yerlerden aklımda sanki iki kanat arası mesafenin kanat eni kadar olması gerektiği gibi bir bilgi var gibi, ama tam hatırlamıyorum.)
2- Üst kanadın alt kanada göre biraz önde olması gerekiyor, bu mesafe neye göre ayarlanıyor. (verim en yüksek hangi ayarlarda oluyor)
3- İyi ayarlanmış bir biplane kanatlarda ağırlık merkezi nasıl ayarlanıyor.

Vakti, bu konuda bilgisi veya ilgisi olan arkadaşların katkılarını bekliyorum.


Sevgi ve saygılarımla.


Safa.

pcokum
24-12-2009, 17:02
Merhaba Safa bey;

Biplaneler konusunda meraklı olmama rağmen çok da bilgili sayılmam. Size yardımı olabilir diye elimde henüz kutusunda duran Ultimate 40 ile ilgili bazı ölçümleri verebilirim. Siz bu ölçülerden yola çıkarak ölçekleme yapabilirsiniz.

Öncelikle bu modelin kanat açıklığı 1060 mm
Gövde Uzunluğu 1000 mm
Uçuş ağırlığı 2050 gr

Bu genel bilgilerden sonra kanatlarla ilgili detaylara sıra gelirse. Kanat eni 17,5 cm.
İki kanat arasında kalan boşluk ta 17,2 cm. ( üst kanadın altından alt kanadın üstüne olan mesafe)

Üst kanat alt kanada göre kanat ucundan ölçüm alındığında 1,5 cm önde.

Daha fazla detayı ek olarak gönderdiğim 1/1 ölçekli PDF dosyadan görebilirsiniz.

Sevgilerimle.

baytacoglu
24-12-2009, 18:19
:o :o :o

Cevap yok. Sıfır. Sınıfta kaldım : :'( :'( :'(

pcokum
24-12-2009, 19:14
Biplane konusu pek çoğumuzun oldukça yabancı olduğu bir konu. Safa bey'in bu konuyu açması çok iyi oldu. En azından bu konudaki eksik bilgilerin tamamlanmasına büyük oranda yardımcı olacak.

Safa bey, elimde Christen Eagle planı da var, fikir vermesi açısından isterseniz hem Christen Eagle modelinin planını, hemde Ultimate 40 modelinin montaj kılavuzunu yollayabilirim. Ayrıca teknik çizim ve plan konusunda da elimden geleni yaparım.

Hangi modeli baz alacağınıza karar verdiniz mi?

encore
24-12-2009, 20:10
Pınar Bey, süpersiniz. Benim için bu bilgiler yeterde artar bile. Çok teşekkür ediyorum. İki kanat arası mesafe kanat enine eşit olacak demekki.

Ben de ağırlık merkezi hesabının nasıl yapıldığının algoritmasını öğrendim.
Alt ve üst kanatların izdüşümünü tek kanat gibi düşünüp ona göre ağırlık merkezi hesaplanıyor.

şema ile anlatmaya çalışacağım.


Safa.

encore
24-12-2009, 20:17
aşağıdaki şemada kabaca çizdim, ağırlık merkezi iki kanadın izdüşümünü tek bir kanat gibi görüp ona göre hesaplamakla yapılıyor.


[Sadece Kay ([Sadece Kay)

encore
24-12-2009, 20:23
Diğer bir şekil daha
[Sadece Kay ([Sadece Kay)

encore
24-12-2009, 20:25
:o :o :o

Cevap yok. Sıfır. Sınıfta kaldım : :'( :'( :'(



Sınavda değiliz, hep birlikte öğreneceğiz Hocam.


Saygılar.

Safa.

baytacoglu
24-12-2009, 20:28
:D :D :D
Barlas

encore
24-12-2009, 20:28
Biplane konusu pek çoğumuzun oldukça yabancı olduğu bir konu. Safa bey'in bu konuyu açması çok iyi oldu. En azından bu konudaki eksik bilgilerin tamamlanmasına büyük oranda yardımcı olacak.

Safa bey, elimde Christen Eagle planı da var, fikir vermesi açısından isterseniz hem Christen Eagle modelinin planını, hemde Ultimate 40 modelinin montaj kılavuzunu yollayabilirim. Ayrıca teknik çizim ve plan konusunda da elimden geleni yaparım.

Hangi modeli baz alacağınıza karar verdiniz mi?




Pınar Bey, Christen eagle 'nin plotter ile çizilmiş planı elimde mevcut. Ama bana pek bilgi vermedi. Ben işin algoritmasını çözmek istemiştim. Dolayısıyla yapacağım modelde de herhangi bir modeli baz almayacağım. Yine doğaçlama olacak.


Saygılar.


Safa.

encore
24-12-2009, 20:30
:D :D :D
Barlas


En derin sevgi ve saygılarımla.. :)


Safa.

encore
24-12-2009, 20:36
Şimdilik sorularımın önemlilerine kendimce cevap bulduğumu sanıyorum.

1- Kanatlar arasındaki mesafe (yükseklik) kanat enine eşit olacak.

2- Hücum kenarları arasındaki mesafenin kritik bir ölçüsü yok.
- izdüşümüne göre dilediğimiz aspect ratio da kanat tasarlayıp ona göre kanat ön kenarları arasındaki mesafeyi ayarlayacağız.

3- Yine üst üste duran kanatların izdüşümüne (gölgesi) göre ağırlık merkezini hesaplayacağız.


Gibi geldi. İtirazı olan ?

encore
24-12-2009, 20:39
Pınar Bey, Ultimate 40 ın montaj kılavuzunu bir ara görmek isterim. Net te download edebileceğim bir link varsa verirseniz sevinirim.
Modelin kanat açıklığını yine 90 cm düşünüyorum. Uzunluk 90 cm civarı. Uçuş ağırlığını 800 gram civarında tutturabilirsem ballı lokma tatlısı olur. Çünkü kanat alanı (çift kanat toplamı) 4500 cm kare civarında olur. 800/45=17.77 kanat yükü olur ki, kelebek gibi uçar diye düşünüyorum. Bu arada teknik ve moral desteğinizi eksik etmezseniz ihya edersiniz.


Saygılar.


Safa.

pcokum
24-12-2009, 21:38
Safa hocam ne demek, seve seve her türlü desteğe hazırım.

Yalnız CG nin hesaplanması konusu kafama takıldı. Hesaplama sistemi bendeki kılavuza uymuyor. World Models'in Ultimate modelini baz alırsak, kanat eni 175 mm. alt-üst kanat farkı 15 mm. Bu durumda toplam en 175+15 = 190 mm. oluyor. Klasik hesaplama yöntemi ile 190/3= 63,33 mm çıkıyor ki kılavuzun önerisi 81 mm. Bu durumda gövde boyunun dikkate alınması gerekir diye düşünüyorum. Yani -81 mm CG noktası için 106/100 lük kanat/gövde oranını düşünürsek, 63 mm. lik hesabın doğru çıkması için gövdenin daha kısa olması gerekecek. Tabiiki bu hesap her iki kanadında aynı şekilde olduğunu düşünürsek geçerli olur. Şayet üst kanat "V" alt kanat düz formda olursa (6 numaralı mesajınızdaki gibi) sizin bahsettiğiniz hesaplama şekli doğru olabilir.

Tasarımı özgün yapacak olmanız da çok iyi olacak. Yalnız dikkat edilmesi gereken bir nokta, alileronların yüzeyi. Uçakta dört aileron olacağı için yatış dümenlerinin alanını hem küçük, hemde hareket miktarını dar tutmak gerekecek. Keza elevatörde de durum pek faklı değil. Gövdenin kısa olması elevatör atımlarını az ayarlamayı gerektirecek. Ultimate 40 modelinde elevator +-10 mm iken, aileronlar +-5 mm olarak ayarlanıyor. Kılavuzda yatay stabilize ve elevatör ile dikey stabilize ve rudder ebatları yer almıyor. Mukayese yapmak için o aşamaya geldiğinizde onların ebatlarını da çıkarabilirim.

Konu heyecanlı bir şekilde başladı :) Sonunda eminim ki güzel uçan bir model çıkacak. En azından sizin uçak benimkinden önce havalarda olacak. :)

Ultimate 40 modelinin montaj kılavuzunu mailinize gönderiyorum.

pcokum
24-12-2009, 21:56
Aklıma geldikçe ekliyorum, biraz dağınık oldu ama birde karbon çubuk gövde konusu var. Normal uçaklarda aslında gövdenin de uçağı havada taşımaya katkısı var. Keşke modeliniz gövdeli olsa. Özellikle akrobasi hareketlerini yapabilmesi için ince bir gövdeye ihtiyacı olacak. Yok karbon çubuk olsun diyorsanız iki kanat arasındaki bağlantı parçasını geniş tutmak da bir çözüm olabilir. O parçalar bir anlamda Side Force Generator olarak çalışırlar. Özellikle Knife Edge hareketinin yapılabilmesi için yanal taşıyıcı yüzeye ihtiyaç olacak.


Naçizane bir çizimi mesaja ekledim. Orada bağlantı parçalarının enleri gözüküyor.

Saygılarımla

baytacoglu
24-12-2009, 22:13
Safa hocam ne demek, seve seve her türlü desteğe hazırım.

Yalnız CG nin hesaplanması konusu kafama takıldı. Hesaplama sistemi bendeki kılavuza uymuyor. World Models'in Ultimate modelini baz alırsak, kanat eni 175 mm. alt-üst kanat farkı 15 mm. Bu durumda toplam en 175+15 = 190 mm. oluyor. Klasik hesaplama yöntemi ile 190/3= 63,33 mm çıkıyor ki kılavuzun önerisi 81 mm. Bu durumda gövde boyunun dikkate alınması gerekir diye düşünüyorum. Yani -81 mm CG noktası için 106/100 lük kanat/gövde oranını düşünürsek, 63 mm. lik hesabın doğru çıkması için gövdenin daha kısa olması gerekecek. Tabiiki bu hesap her iki kanadında aynı şekilde olduğunu düşünürsek geçerli olur. Şayet üst kanat "V" alt kanat düz formda olursa (6 numaralı mesajınızdaki gibi) sizin bahsettiğiniz hesaplama şekli doğru olabilir.

Tasarımı özgün yapacak olmanız da çok iyi olacak. Yalnız dikkat edilmesi gereken bir nokta, alileronların yüzeyi. Uçakta dört aileron olacağı için yatış dümenlerinin alanını hem küçük, hemde hareket miktarını dar tutmak gerekecek. Keza elevatörde de durum pek faklı değil. Gövdenin kısa olması elevatör atımlarını az ayarlamayı gerektirecek. Ultimate 40 modelinde elevator +-10 mm iken, aileronlar +-5 mm olarak ayarlanıyor. Kılavuzda yatay stabilize ve elevatör ile dikey stabilize ve rudder ebatları yer almıyor. Mukayese yapmak için o aşamaya geldiğinizde onların ebatlarını da çıkarabilirim.

Konu heyecanlı bir şekilde başladı :) Sonunda eminim ki güzel uçan bir model çıkacak. En azından sizin uçak benimkinden önce havalarda olacak. :)

Ultimate 40 modelinin montaj kılavuzunu mailinize gönderiyorum.


Şimdi her şeye de bir maydanoz olmam lazım yaa... burada hemen devreye girdim.

Çok akrobatik olmayan uçaklarda ve dahi ilk çift kanatlılarda da olmak üzere eleronlar sadece alt kanatta olabiliyorlar. Böyle bir durumda eleron yüzeyi biraz daha büyük tutulabilir ve de servo tasarrufu yapılır.. Bu durumda atışlar da biraz daha fazla yapılabilir. :)

pcokum
24-12-2009, 22:17
Maydanoz olmak ne kelime Barlas Hocam, fikirler ortaya konacak ki tartışma, sohbet olsun, tecrübe paylaşılsın, insanlar öğrensin.

Bence servo tasarrufuna gerek kalmaz herhalde. Bendeki uçakta dört aileron tek servoya bağlı. Belki Safa beyin tasarladığı uçakta 9 gr. değil de 17 gr. lık tek servo kullanmak yeterli olabilir. Gerçi Safa bey in hedeflediği ağırlık 800 gr. yanlış hatırlamıyorsam. Bu ağırlıkta 9 gr. HTX servolar bile yeterli gelebilir.

baytacoglu
24-12-2009, 22:45
Maydanoz olmak ne kelime Barlas Hocam, fikirler ortaya konacak ki tartışma, sohbet olsun, tecrübe paylaşılsın, insanlar öğrensin.

Bence servo tasarrufuna gerek kalmaz herhalde. Bendeki uçakta dört aileron tek servoya bağlı. Belki Safa beyin tasarladığı uçakta 9 gr. değil de 17 gr. lık tek servo kullanmak yeterli olabilir. Gerçi Safa bey in hedeflediği ağırlık 800 gr. yanlış hatırlamıyorsam. Bu ağırlıkta 9 gr. HTX servolar bile yeterli gelebilir.


9 gr HXT servo tanesi 3.2 USD. Çok hesaplı olur.

encore
24-12-2009, 22:50
Pınar bey, Barlas Hocam.
Öncelikle ilginize çok teşekkür ediyorum.
Pınar Bey, kanat için önerdiğiniz side forge generatörü ayarlamak hem kolay hemde
geniş tutulursa iyi bir kanat desteği olur. Gönderdiğiniz resimdeki gibi değil de düz ama airfoilli kanat yapmayı düşünmüştüm.
Servo konusuna gelince servo 2 tane 9 gr hxt olacak. Kısacası şimdiki uçurduğum karbon modelin çift kanatlısını düşünüyordum.
Ağırlık merkezi hesabında hatalı olabilirim. En fazla deneme yanılma yoluyla yine bulabiliriz ama model ağırlığını arttırmamak için ben daima en az malzeme ile ağırlık dağılımını tam yapıp ek ağırlık koymadan modeli bitirmeye çalışıyorum. Bu nedenle ağırlık merkezinin tam noktasını bilmem modelin başarısını arttırıp, gereksiz ağırlığı azaltacaktır.



Saygılar.

Safa.

baytacoglu
24-12-2009, 23:03
Hocam motor konusunda bir hesap kitap yaptınız mı?

encore
24-12-2009, 23:06
Safa hocam ne demek, seve seve her türlü desteğe hazırım.

Yalnız CG nin hesaplanması konusu kafama takıldı. Hesaplama sistemi bendeki kılavuza uymuyor. World Models'in Ultimate modelini baz alırsak, kanat eni 175 mm. alt-üst kanat farkı 15 mm. Bu durumda toplam en 175+15 = 190 mm. oluyor. Klasik hesaplama yöntemi ile 190/3= 63,33 mm çıkıyor ki kılavuzun önerisi 81 mm. Bu durumda gövde boyunun dikkate alınması gerekir diye düşünüyorum. Yani -81 mm CG noktası için 106/100 lük kanat/gövde oranını düşünürsek, 63 mm. lik hesabın doğru çıkması için gövdenin daha kısa olması gerekecek. Tabiiki bu hesap her iki kanadında aynı şekilde olduğunu düşünürsek geçerli olur. Şayet üst kanat "V" alt kanat düz formda olursa (6 numaralı mesajınızdaki gibi) sizin bahsettiğiniz hesaplama şekli doğru olabilir.

Tasarımı özgün yapacak olmanız da çok iyi olacak. Yalnız dikkat edilmesi gereken bir nokta, alileronların yüzeyi. Uçakta dört aileron olacağı için yatış dümenlerinin alanını hem küçük, hemde hareket miktarını dar tutmak gerekecek. Keza elevatörde de durum pek faklı değil. Gövdenin kısa olması elevatör atımlarını az ayarlamayı gerektirecek. Ultimate 40 modelinde elevator +-10 mm iken, aileronlar +-5 mm olarak ayarlanıyor. Kılavuzda yatay stabilize ve elevatör ile dikey stabilize ve rudder ebatları yer almıyor. Mukayese yapmak için o aşamaya geldiğinizde onların ebatlarını da çıkarabilirim.

Konu heyecanlı bir şekilde başladı :) Sonunda eminim ki güzel uçan bir model çıkacak. En azından sizin uçak benimkinden önce havalarda olacak. :)

Ultimate 40 modelinin montaj kılavuzunu mailinize gönderiyorum.


Daha modele başlamış değilim. Başlasam bile sizden önce uçurabileceğimi sanmıyorum. Bu aralar biraz vakit-nakit sıkıntım var, proje gecikebilir. Zaten başlar başlamaz en azından yapım aşamalarını resimlemek ve forumda görüntülemek istiyorum.
o zaman daha çok fikir alışverişinde bulunabiliriz.




Saygılar.


Safa.

encore
24-12-2009, 23:10
Hocam motor konusunda bir hesap kitap yaptınız mı?


Barlas Hocam, önceki modelimin (karbonstick 3d) 680 gram uçuş ağırlığı var, biliyorsunuz EMAX BL2215/20 kullanıyorum. Bu model 800-850 gram arası biterse yine
EMAX BL2220/07 veya BL2220/10 kullanmayı düşündüm. (378 watt) 11x3.8 veya 11x4.7 SF pervane 3s 2200 mAh Li-po ile yeterli performansı alabileceğimi zannediyorum.


Saygılar.


Safa.

pcokum
24-12-2009, 23:12
Safa bey, benimkinin ilk uçuşu anca baharda olur. Nisan mayıs ayları gibi. Bu kış aylarını Dolphin ile geçirmeyi planlıyorum.

Biplane in kanat formunu karbon stick teki gibi Edge 540 formuna yakın mı planlıyorsunuz ?

encore
24-12-2009, 23:16
Safa bey, benimkinin ilk uçuşu anca baharda olur. Nisan mayıs ayları gibi. Bu kış aylarını Dolphin ile geçirmeyi planlıyorum.

Biplane in kanat formunu karbon stick teki gibi Edge 540 formuna yakın mı planlıyorsunuz ?



Evet Pınar Bey, Edge 540 kanadı benzeri bir çift düşünmüştüm. Hatta bu sefer balsa-kaplama kanat düşünebilirim. Farklı öneriniz varsa değerlendirelim. Ama ben bahara kadar bekleyemem, belki önce uçurabilirim.



Saygılar.


Safa.

pcokum
24-12-2009, 23:44
Safa bey, çift kanatlılarda kanat enleri tek kanatlılara göre daha dar oluyor. Sanırım kanat yükünün aşırı düşük olması istenmiyor. O tipte iki kanat nasıl bir performans verir tahmin edemiyorum. Tüm çift kanatlılarda aşağı yukarı kanat modeli aynı. En yeni tasarım Ultimate de diye biliyorum. Onda durum öyle. Ama anladığım kadarıyla biraz da deneysel bir model olacak. Balsa kaplamadan kanatların performansını görmek lazım bence.

encore
25-12-2009, 03:07
Safa bey, çift kanatlılarda kanat enleri tek kanatlılara göre daha dar oluyor. Sanırım kanat yükünün aşırı düşük olması istenmiyor. O tipte iki kanat nasıl bir performans verir tahmin edemiyorum. Tüm çift kanatlılarda aşağı yukarı kanat modeli aynı. En yeni tasarım Ultimate de diye biliyorum. Onda durum öyle. Ama anladığım kadarıyla biraz da deneysel bir model olacak. Balsa kaplamadan kanatların performansını görmek lazım bence.


Pınar Bey, zaten aynı ebatta kanat yaparsam hedef ağırlığı tutturamıyorum. Ya kanatların eni daralacak, ya da balsa çalışılacak ki model istediğim ağırlığı geçmesin. (balsa-kaplama derken, kanadı balsadan inşa edip oracover kaplama yapmaktan bahsetmiştim, depron kanat biraz daha ağır oluyor, ifade eksikliği olunca yanlış anlaşılmış)
Kanat yükünün çok düşük olmasının rüzgarlı havalarda sakıncalı olacağını biliyorum ama başka ne sakıncası olur onu bilmiyorum.
Kanat enini dar yapmalarının sebebi bence (yanılıyor olabilirim) 2 kanadın izdüşümünün aspect ratiosunu çok düşürmemek amaçlı. Çünkü izdüşümünde kanat eni çok artarsa aspect ratio düşer. aspect ratio düştükçede denge zorlaşır. (bilmeyen arkadaşlar için, aspect ratio; kanat boyunun kanat enine oranıdır.)
Kanatlar arasındaki mesafenin kanat enine eşit olması gerekiyorsa, kanat eni artınca bu mesafede artacak belki verim düşecek, denge bozulacak (bu da etken olabilir, ama sadece tahmin, bilgim yok)
Gelelim kanatların geriye doğru bükülmüş olmasının nedenine; kanatlarda geriye doğru verilen her 5 derecelik açı 1 derecelik dihedral etkisi gösteriyormuş, hatta bu etkinin ters uçuşta da oluştuğunu belirtiyorlar. Bence dengeli uçuş için dihedral etkisinden faydalanmak amaçlı kanat uçları geriye doğru dönük yapıyorlar.
Sizdeki modelin kanadında geriye doğru kaç derecelik açı verilmiş acaba ölçme imkanı varsa?


Saygılar.


Safa.

baytacoglu
25-12-2009, 07:08
Safa hocam,

Modelin şeklini tabii ki kestiremiyorum ama biplan'lerde kontrol yüzeylerinden olabildiğince rüzgar geçirebilmek için mümkün olan en büyük çaplı pervanenin kullanılması daha uygun olur diye düşünmüştüm, motoru da onun için sormuştum. Görebildiğim kadarıyla söylediğiniz pervane uygun gibi (Şimdiki carbon model boyutlarına göre baz alıyorum).

Elinize sağlık.

Sevgiler

Barlas.

pcokum
25-12-2009, 11:56
Safa bey, "balsa-kaplama" deyiminden ben yanlış bir anlam çıkarmışım. Aklıma strafor üzeri 1 mm. balsa kaplama gelmişti.

Bendeki kanatların her ikisinde de 5'er derecelik geriye doğru bir açı var. Kanatlardaki geriye doğru açının etkisini bilmiyordum. Bu konu gerçekten çok faydalı oluyor. :)

Kanatları balsadan inşaa etme fikriniz varsa, belki sizi gövdeyi de balsadan imal etmeye ikna edebiliriz. :) Uçak biraz ağırlaşır elbette ama bu ağırlığı sınırlandırmak da elinizde. Daha önce foruma videosunu koyduğum bir Ultimate modeli vardı. Elektrikli olarak tasarlanmış, 3S pil ile uçuyor ve o izlediğiniz hareketleri yapıyordu. İnanılmaz derecede hafifleştirilmiş bir modeldi. Bunu karbon parçalar kullanarak sağlamış adamlar.

O uçakla ilgili web sitesi [Sadece Kay .

encore
25-12-2009, 13:21
Safa hocam,

Modelin şeklini tabii ki kestiremiyorum ama biplan'lerde kontrol yüzeylerinden olabildiğince rüzgar geçirebilmek için mümkün olan en büyük çaplı pervanenin kullanılması daha uygun olur diye düşünmüştüm, motoru da onun için sormuştum. Görebildiğim kadarıyla söylediğiniz pervane uygun gibi (Şimdiki carbon model boyutlarına göre baz alıyorum).

Elinize sağlık.

Sevgiler

Barlas.



Barlas Hocam, hala düşünce ve araştırma faslındayım. Bazı modelci arkadaşların tabiriyle "Amerika yı yeniden keşfetme" aşamasında şimdilik fikir alışverişi yapıyorum.
Hele biraz önce Pınar Bey'in verdiği link'i ziyaret ettim. Neredeyse vazgeçip hazır modele
dönmek üzereyim. ???

Saygılar.

Safa.

encore
25-12-2009, 13:30
Safa bey, "balsa-kaplama" deyiminden ben yanlış bir anlam çıkarmışım. Aklıma strafor üzeri 1 mm. balsa kaplama gelmişti.

Bendeki kanatların her ikisinde de 5'er derecelik geriye doğru bir açı var. Kanatlardaki geriye doğru açının etkisini bilmiyordum. Bu konu gerçekten çok faydalı oluyor. :)

Kanatları balsadan inşaa etme fikriniz varsa, belki sizi gövdeyi de balsadan imal etmeye ikna edebiliriz. :) Uçak biraz ağırlaşır elbette ama bu ağırlığı sınırlandırmak da elinizde. Daha önce foruma videosunu koyduğum bir Ultimate modeli vardı. Elektrikli olarak tasarlanmış, 3S pil ile uçuyor ve o izlediğiniz hareketleri yapıyordu. İnanılmaz derecede hafifleştirilmiş bir modeldi. Bunu karbon parçalar kullanarak sağlamış adamlar.

O uçakla ilgili web sitesi [Sadece Kay .


Pınar Bey, modelinizde (Ultimate-40) bu durumda düz ve ters uçuşta 1 er derecelik dihedraliniz var demektir. Uçuş dengesi için oldukça iyi bir açı.
Verdiğiniz linkteki videoları da izledim. İnanın kafam karıştı ??? Çünkü model gerçekten çok güzel. Yani akıl diyor vazgeç, keseyi ayarla, ısmarla şu modeli adam gibi uçur. Bir akıl da diyor; elinde malzemen var, boş vakitlerini değerlendir yap şu modeli ve uçur da çifte mutluluk yaşa. Ama kabul ediyorum adamlar süper yapmışlar. üstelik de full skala. ??? ??? ???


Saygılar.


Safa.

baytacoglu
25-12-2009, 15:03
Yok şimdi yüreğimiz karbon çubuklu, balsa profil kanatlı biplane'e kalktı bir kere... olmaz hocam. Hazır dedğiniz iki tık ucunda onu ne zaman isterseniz alırsınız zaten. Ayrıca şurada iki gündür biplane'ler hakkında ne kadar da çok şey bilmediğimizi farkettiğimize göre bunları başka ne zaman öğreneceğiz. Hele sonunda bir de çifte mutluluk varmış ya... Nereden bakarsanız bakın çok daha kazançlısınız. Malzeme hazır, bilgi çoğalıyor, boş vakitler değerleniyor üstüne üstlük daha az bütçe ve sonuçta çifte mutluluk.

Her halükarda aklın ikinci yarısının söylediğini göz ardı etmemek lazım 8)

Sevgiler

Barlas. :)

pcokum
25-12-2009, 15:07
Safa bey, insanları model uçaklara yönelten bir uçak modeli vardır genelde. Çoğu insan Mustang aşkıyla başlar modelciliğe. Bir kısmı bilenlere danışmadan Mustang alır ve ilk hatalarını yapmış olur. O ayrı konu ama beni model uçak işine yönlendiren unsurların başında biplane uçaklar vardı. Bana göre ayrı bir güzellikleri var. Ölçekli yada yarı ölçek tasarımlarının yanı sıra akrobatik yapıları hep cezbetmiştir beni.

The World Model tasarımı ve Flight Model'in klonu Ultimate 40 modelini almamda fitili ateşleyen, linkini gönderdiğim Ultimate AMR modeli oldu. Her ikisi de aynı ismi taşısalar da aralarında ciddi farklar var. Ultimate AMR tamamıyla elektrikli olarak tasarlanmış, olağanüstü düzeyde hafifletilmiş ama karbon parçalar yardımıyla güçlendirilmiş tam bir akrobasi modeli. Benim aldığım ise hıza endeksli yakıtlı bir model. Üretici elektrikli olarak da kullanabilirsiniz dese de o kısım biraz zor. Uygun pil yuvası tasarlanmamış. Pil değişimi için ya iki kanadı birden sökmek gerekecek, yada cowling de kapak açmak gerekecek. Bu modele o tarz bir modifikasyon yapmayı da içim elvermiyor.

Bu modelin uçuşunun zorluğu konusunda ciddi uyarılar aldım. Kısa gövdesi ve hareketli yüzeylerin fazlalığı uçağa çeviklik kazandırırken, kısa kanatları stoll hızının yüksekliğini sağlıyor. Fakat Youtube da seyrettiğim TWM üretimi Ultimate 40 lar o kadar kararlı uçuyorlar ki, bu uçak konusundaki düşüncelerim karma karışık oldu. O nedenle bahara kadar bu uçak bekleyecek. Patlar motordaki tecrübemi arttırıp bu modeli öyle uçuracağım. Model bir yere kaçmıyor nasılsa :)

Eğer Ultimate AMR satın alma düşünceniz varsa buna hayır demem :) O uçağı canlı canlı seyretmek bir zevk olacaktır. Ama onu uçurmadan önce akrobasi sınıfı bir balsa model de hazırlık yapmak faydalı olabilir. Tabiki bu benim şahsi düşüncem. Aynı uçak benimde satın alınacaklar listemde duruyor. Kim bilir ne zaman ??? Belki de inşa etme yoluna giderim.

pcokum
25-12-2009, 15:33
Yok şimdi yüreğimiz karbon çubuklu, balsa profil kanatlı biplane'e kalktı bir kere...


Barlas hocam hak veriyorum. Elinizdeki imkanları bir değerlendirelim bence de. Öğrenmeye de devam edelim.

En çok merak ettiğim karbon çubuk çift kanatla nasıl birleşecek. Sanrım altta gönderdiğim gibi bir birleşme olacak modelde.

baytacoglu
25-12-2009, 16:49
Hocam olay işte budur.

Bakın daha iki gün öncesine kadar elimizde bipe hakkında hiç bir şey yokken şimdi tam Safa hocamın düşündüğü gibi bir şey olsa da olmasa da bir eskiz var. Belki Safa hocam bundan da birşeyler katacak belki kafasındakinden hepten buna dönecek ama yola bir pirinç tanesi daha bıraktık.

Ha gayret, ev yapımı bipe uçurmaya az kaldı diyorummmmmm ;D ;D ;D

Sevgiler

Barlas.

encore
25-12-2009, 19:19
Yok şimdi yüreğimiz karbon çubuklu, balsa profil kanatlı biplane'e kalktı bir kere... olmaz hocam. Hazır dedğiniz iki tık ucunda onu ne zaman isterseniz alırsınız zaten. Ayrıca şurada iki gündür biplane'ler hakkında ne kadar da çok şey bilmediğimizi farkettiğimize göre bunları başka ne zaman öğreneceğiz. Hele sonunda bir de çifte mutluluk varmış ya... Nereden bakarsanız bakın çok daha kazançlısınız. Malzeme hazır, bilgi çoğalıyor, boş vakitler değerleniyor üstüne üstlük daha az bütçe ve sonuçta çifte mutluluk.

Her halükarda aklın ikinci yarısının söylediğini göz ardı etmemek lazım 8)

Sevgiler

Barlas. :)


Bu kadar gaza çelik olsa dayanmaz. YAAAAPIIIYOOORUUUUZ.

Saygılar.

Safa.

encore
25-12-2009, 19:26
Yok şimdi yüreğimiz karbon çubuklu, balsa profil kanatlı biplane'e kalktı bir kere...


Barlas hocam hak veriyorum. Elinizdeki imkanları bir değerlendirelim bence de. Öğrenmeye de devam edelim.

En çok merak ettiğim karbon çubuk çift kanatla nasıl birleşecek. Sanrım altta gönderdiğim gibi bir birleşme olacak modelde.


Pınar Bey, gerçekten süpersiniz. Ben böyle teknik resim yapabilecek kadar bir programı kullanmayı becerebilsem sadece model çizerdim herhalde. Tek kelimeyle HARİKA!
Tam düşündüğüm gibi (veya çok yakın) çizmişsiniz. Elimde 10x10, 6x6, 3x3 mm yeterince karbon çubuğum ve 2 tane karbon iniş takımım var. Yılbaşından sonra başlayalım kısmetse. Bu aralar ev taşıma hazırlığı içindeyim.


Saygılar..

Safa.

encore
25-12-2009, 19:40
Pınar Bey, Sizin Ultimate-40 modelin kanat airfoili NACA 0012 mi?


Saygılar.


Safa.

pcokum
25-12-2009, 19:49
Barlas hocam, verdiğimiz gazlar boşa gitmedi... ;D

Safa hocam, çizim benim hem hobim hemde mesleğim :) Tasarım dendiğinde gözlerim açılır. ::) O konuda yapılacak bir şey olduğunda haber verin yeter.




Pınar Bey, Sizin Ultimate-40 modelin kanat airfoili NACA 0012 mi?

Vallahi bu konuda bilgim yok. Derhal araştırmaya başlıyorum...

pcokum
25-12-2009, 20:54
Safa bey, bu konuda hazır bir bilgi bulamadım. Ama yaptığım görsel karşılaştırma airfoilin NACA 0012 yada ona çok yakın olduğunu gösteriyor. Bu arada airfoil tasarımı ve aerodinamik testleri için gayet fonksiyonel ve ücretsiz Java tabanlı bir uygulama buldum. Belki işinize yarayabilir.

Saygılarımla.


[Sadece Kay

encore
25-12-2009, 21:16
Pınar Bey sizden kesinlikle kurs alacağım, kaçış yok! Model çizimleri mü-kem-mel!
Yapacak çoooook şey var. Bu arada gazı aldık, yapıp uçuruncaya kadar tam gaz devam. Dediğim gibi 15 ocak 2010 a kadar taşınmam lazım. İş çok. Ev taşıma gözümde çok büyüyor. Bir de yerleştirme faslı. Neyse "başa gelen çekilir"miş.
Genelde kanat kökünde NACA 0014 - kanat uçlarında NACA 0012 kullanıyorlar.
Bende 2 yıldır PROFILI 2 denilen bir program var onunla inceleme yapıyorum. Bu konuda en gelişmiş programlardan biri. Sizin verdiğiniz link'e de bakacağım. Elinize sağlık.


Saygılar.

Safa.

pcokum
25-12-2009, 21:29
Safa bey, ev taşıma vallahi büyük dert. Şimdi oturduğum eve taşındıktan sonra hanıma "Bu son taşınma, sakın bana yeni eve geçelim diye bir fikirle gelme" diye nota verdim ama daha üzerinden 3 yıl geçmesine rağmen evin salonunu ofis ve atölye olarak kullandığım için "Yeni bir eve mi taşınsak acaba ::) " diye nabız yoklamalar başladı. Allah kolaylıklar versin Safa bey.

Profili 2 programını geçen sene demo olarak indirmiştim. O zaman modelciliğe yeni başladığım için airfoil yapılarıyla ilgili pek meraklı değildim. O nedenle kırığının peşine düşmedim. Benim için inşaa şu aralar biraz uzak olsa da sizin inşaadaki heyecanınız "Bu konuda tekrar düşünsem mi acaba ..." diye düşündürüyor.

Saygılarımla

encore
25-12-2009, 21:54
Safa bey, ev taşıma vallahi büyük dert. Şimdi oturduğum eve taşındıktan sonra hanıma "Bu son taşınma, sakın bana yeni eve geçelim diye bir fikirle gelme" diye nota verdim ama daha üzerinden 3 yıl geçmesine rağmen evin salonunu ofis ve atölye olarak kullandığım için "Yeni bir eve mi taşınsak acaba ::) " diye nabız yoklamalar başladı. Allah kolaylıklar versin Safa bey.

Profili 2 programını geçen sene demo olarak indirmiştim. O zaman modelciliğe yeni başladığım için airfoil yapılarıyla ilgili pek meraklı değildim. O nedenle kırığının peşine düşmedim. Benim için inşaa şu aralar biraz uzak olsa da sizin inşaadaki heyecanınız "Bu konuda tekrar düşünsem mi acaba ..." diye düşündürüyor.

Saygılarımla


Bana kalırsa yenge hanımdan icazet alabilirseniz hemen başlayın derim. Ama kesinlikle +1 oda şart. İnanın model yaparken kendimden geçiyorum. Ama dediğim gibi
küçük de olsa sadece size ait bir oda kesinlikle gerekli. Bir de aşırı vakit alıyor. İlgi bekleyenler le problem yaşama olasılığı yükselir (hatta kesin problem yaşanır), onu da hesaba katın derim. ;)

baytacoglu
25-12-2009, 22:50
Öncelikle ev taşıma konusunda Allah kolaylık versin diyorum. Eğer bize düşen bir şey varsa elimden geleni yaparım çünkü bugüne kadar 7 kez ankara 4 kez de Mersin olmak üzere toplam 11 defa ev taşımış biri olarak (ki bunlardan biri Ankara-Mersin arasında gerçekleşti) taşınmanın ne demek olduğunu iyi bilen biriyim. Bu laflar öylesine değildir harbidir antiparantez belirteyim...

Modele gelince hocalar ben anladım ki benim daha uçaklar hakkında okumam gereken çok şey var ama doğrusunu söylemek gerekirse ben uçurma kısmından daha çok keyif alıyorum ancak görüyorum ki sizler yapımda da bayağı heveslisiniz. Gıpta ettim valla ama benim istesem de bu kadarına vaktim olmuyor. En azından şu veletler bir üniversiteye gitsinler bakalım belki kendimize olan vakit biraz daha artar???

Safa hocam, model nasılsa yola çıktığına göre (verdiğimiz coşkunun netice vermesi de ayrıca bir keyif oldu) nasılsa olur onun için aceleye gerek yok. Hem de fikir iyice olgunlaşır. Gördük ki daha üzerinde tartışacak çok konusu var şu kadarcık şeyin.

Tekrar ellerinize sağlık diyorum.

Sevgiler

Barlas.

encore
25-12-2009, 23:08
Öncelikle ev taşıma konusunda Allah kolaylık versin diyorum. Eğer bize düşen bir şey varsa elimden geleni yaparım çünkü bugüne kadar 7 kez ankara 4 kez de Mersin olmak üzere toplam 11 defa ev taşımış biri olarak (ki bunlardan biri Ankara-Mersin arasında gerçekleşti) taşınmanın ne demek olduğunu iyi bilen biriyim. Bu laflar öylesine değildir harbidir antiparantez belirteyim...

Modele gelince hocalar ben anladım ki benim daha uçaklar hakkında okumam gereken çok şey var ama doğrusunu söylemek gerekirse ben uçurma kısmından daha çok keyif alıyorum ancak görüyorum ki sizler yapımda da bayağı heveslisiniz. Gıpta ettim valla ama benim istesem de bu kadarına vaktim olmuyor. En azından şu veletler bir üniversiteye gitsinler bakalım belki kendimize olan vakit biraz daha artar???

Safa hocam, model nasılsa yola çıktığına göre (verdiğimiz coşkunun netice vermesi de ayrıca bir keyif oldu) nasılsa olur onun için aceleye gerek yok. Hem de fikir iyice olgunlaşır. Gördük ki daha üzerinde tartışacak çok konusu var şu kadarcık şeyin.

Tekrar ellerinize sağlık diyorum.

Sevgiler

Barlas.



Eksik olmayın Barlas Hocam, samimiyetinizden şüphem yok. Çok teşekkür ediyorum.
Evet dediğiniz gibi bu konunun biraz daha olgunlaşması için vaktim var. Bu arada öncelikle
evi taşıma aşamasına getirmem lazım. Hobi odamın içindekileri taşımak için bir kamyon lazım zaten ;D Sağolun, varolun...



Saygılar.


Safa.

pcokum
25-12-2009, 23:12
Vallahi Barlas hocam, iyi bir skor yapmışsınız. Biri şehirler arası olmak üzere 4 defa ev taşıma bende bıkkınlık yaptı. Tebdil-i mekanda ferahlık vardır derler ama bana bu kadarı yetti bile :) .

Safa hocam, benimde elimden gelen bir şey olursa, yardıma hazırım.

Aslında evde şu anda rahatım yerinde. Kimse rahatsız etmeden çalışabiliyorum. Tek istediğim ileride tam teşekküllü bir atölye. Ama nakit problemi nedeniyle şu anda hayal seviyesinde bir proje olarak beklemekte. Kısmet, belki köşe yakındır da hemencecik döneriz, atölyeyi de açarız :) umudumuz piyango.

encore
25-12-2009, 23:29
Vallahi Barlas hocam, iyi bir skor yapmışsınız. Biri şehirler arası olmak üzere 4 defa ev taşıma bende bıkkınlık yaptı. Tebdil-i mekanda ferahlık vardır derler ama bana bu kadarı yetti bile :) .

Safa hocam, benimde elimden gelen bir şey olursa, yardıma hazırım.

Aslında evde şu anda rahatım yerinde. Kimse rahatsız etmeden çalışabiliyorum. Tek istediğim ileride tam teşekküllü bir atölye. Ama nakit problemi nedeniyle şu anda hayal seviyesinde bir proje olarak beklemekte. Kısmet, belki köşe yakındır da hemencecik döneriz, atölyeyi de açarız :) umudumuz piyango.


Pınar bey, çok teşekkür ediyorum. Ben taşınacağım evi satın aldım. Özellikle hobi odası olsun diye 1 oda fazla olsun dedim, ayağım biraz yorgan dışına çıktı. Hayırlısı olsun diyorum. Ben de çok ev değiştirdim. En nefret ettiğim işlerden biridir. Artık katlanacağız ne yapalım.
İnşallah dilekleriniz gerçekleşir. En önemli şey; en büyük zenginlik, hakikaten sağlık ve huzur. Bu ikisi yoksa Dünya senin olmuş neye yarar.



Safa.

pcokum
25-12-2009, 23:44
Yeni eviniz hayırlı olsun Safa bey. Sağlıklı ve huzurlu oturmak nasip olur inşallah.

Sizdeki Profili2 pro versiyon mu normal versiyon mu?

encore
26-12-2009, 00:06
Yeni eviniz hayırlı olsun Safa bey. Sağlıklı ve huzurlu oturmak nasip olur inşallah.

Sizdeki Profili2 pro versiyon mu normal versiyon mu?



Teşekkür ediyorum. Daha iyileri size nasip olur inşallah.
Profili v2 diye geçiyor. Pro'mu normal'mi bilmiyorum. Full özellik mevcut. İlaçlı.
Elimde mevcut, 25 mb civarında. Size verebilirim. İşinize yarar diye düşünüyorum.
Son 2 yıldır yeni versiyonu veya pro'su varmı bakmadım.


Safa.

pcokum
26-12-2009, 00:09
Profili 2.24 versiyonunu buldum, ilacı da içinde ama DXF export imkanı vermiyor pro versiyona has özellik diyor. 18 mb. civarında. Sizdekinde o özellik açıksa memnuniyetle alabilirim.

encore
26-12-2009, 00:16
Profili 2.24 versiyonunu buldum, ilacı da içinde ama DXF export imkanı vermiyor pro versiyona has özellik diyor. 18 mb. civarında. Sizdekinde o özellik açıksa memnuniyetle alabilirim.


Dxf dosyaları açıyor ama dxf export özelliğinin olup olmadığını anlayamadım.


Safa.

encore
26-12-2009, 00:18
Evet buldum, setting bölümünde dxf export açık ;) Bendeki versiyonu 2.21
Bir CD' ye kaydedip size pazar günü verebilirim.



Safa.

pcokum
26-12-2009, 00:56
Teşekkür ederim Safa bey.

Bu arada E-Flite firmasının elektrikli Ultimate 20-300 modelinin montaj kılavuzunu da indirdim. CG on da 80-90 mm olarak geçiyor. Modelin kanat açıklığı 960 mm. uzunluğu ise 1045 mm. Model 20-300 olduğu için fuselage daha uzun. Uçuş ağırlığıysa 1160 gr. Bu model akrobasiye daha uygun gözüküyor. Elevatörler ve rudder tam bir akrobasi canavarı olduğunu gösteriyor. Bu kılavuzu da mail atıyorum size.

pcokum
30-12-2009, 20:32
Safa bey, Profili 2 ile ilgili yazışmalar bu konuda olduğu için buraya yazmak daha uygun geldi. Profili gibi fakat daha fonksiyonel olduğunu düşündüğüm başka bir programa rastladım. Wings adında bir program. Bir Fransız tarafından yazılmış. Airfoil ile kanat tasarımının dışında gövde tasarımı (Profilinin kardeş programı DevFus gibi), elektronik yerleşimi, kanat yükü hesaplama, CG hesaplama, motor önerisi v.b. bir çok fonksiyonu olan bir program. İşimize yarayabilir gibi.

[Sadece Kay

encore
30-12-2009, 20:41
Saydığınız özellikler mükemmel. Peki kullanmak için özel bir eğitim süreci gerekiyormu acaba. Neyse linki bir inceleyip bakalım. Kesin işimize yarar.


Safa.

encore
04-01-2010, 04:47
Konuyla ilgili arşibimdeki bilgilerden eklenmiştir. Alıntıdır, aynen ekliyorum.

Wing Sweep (Kanadın arkaya doğru açılı olması):
Uçağın kanadına verilen her 2½ derecelik açı 1 derecelik dihedral verilmiş etkisi yapar.Üstelik ters uçarken bile bu etkinin olduğu kabul edilir. Ayrıca sweep uçağın stabilitesini de arttırır.Uçak stall olduğunda uçağın burnunu aşağı düşmesini sağlar.Sweep biraz da uçağın CG aralığının arkaya doğru genişlemesini sağlar.Ayrıca görüntü olarak uçağı da değiştirir.

Daha önceki notlarımda her 5 derece için demiştim. Özür dileyerek düzeltiyorum.


Safa.

pcokum
04-01-2010, 13:36
Bende bir kaynaktan bu konuyu araştırdım. Oradaki metni aynen yapıştırıyorum.

"Effective dihedral is pretty much what it sounds like. Effective dihedral is the effect of other aspects of the aircraft configuration that produce an effect similar to geometric dihedral. Many aspects of an aircraft's configuration can effect its effective dihedral, but two major components are wing sweep and the wing location with respect to the fuselage (such as a low wing or high wing). As a rough estimation, 10° of sweepback on a wing provides about 1° of effective dihedral, while a high wing configuration can provide about 5° of effective dihedral over a low wing configuration."

Bu metinden kısıtlı ingilizcem ile anladığım, alttan kanatlı modellerde 10° lik sweepback açısı 1° lik efektif dihedral oluştururken, üstten kanatlı modellerde 5° derecelik dihedral oluşturuyor. Şimdi bu durumda her iki kanadı da 5° sweepback açısına sahip biplanelerde kanatlardan biri 0,5° diğeri 2,5° olmak üzere toplam 3° efektif dihedral oluşuyor.

Doğrumudur yoksa ben mi yanlış anladım?

baytacoglu
04-01-2010, 16:03
Son yazdığın hesap kitap kısmına aklım ermediğinden yanıt veremiyorum ama üstteki İngilizce metin tam senin dediğini diyor.

Vurgu yapmamakla birlikte gizli özne olarak üstten kanatlarda 5 derecelik açının 1 derecelik dehidral etkisi yaratacağı alttan kanatlarda ise bu açının 10 derece olması gerektiği yazıyor.

Ben ööle anlıyorum.

Sevgiler

Barlas.

encore
04-01-2010, 17:38
Bende bir kaynaktan bu konuyu araştırdım. Oradaki metni aynen yapıştırıyorum.

"Effective dihedral is pretty much what it sounds like. Effective dihedral is the effect of other aspects of the aircraft configuration that produce an effect similar to geometric dihedral. Many aspects of an aircraft's configuration can effect its effective dihedral, but two major components are wing sweep and the wing location with respect to the fuselage (such as a low wing or high wing). As a rough estimation, 10° of sweepback on a wing provides about 1° of effective dihedral, while a high wing configuration can provide about 5° of effective dihedral over a low wing configuration."

Bu metinden kısıtlı ingilizcem ile anladığım, alttan kanatlı modellerde 10° lik sweepback açısı 1° lik efektif dihedral oluştururken, üstten kanatlı modellerde 5° derecelik dihedral oluşturuyor. Şimdi bu durumda her iki kanadı da 5° sweepback açısına sahip biplanelerde kanatlardan biri 0,5° diğeri 2,5° olmak üzere toplam 3° efektif dihedral oluşuyor.

Doğrumudur yoksa ben mi yanlış anladım?



O zaman benim ilk aklımda kalan doğruymuş.

Benim anladığım şu: sweepback açısı
sadece üstten kanatlı bir modelde her 5 derece için 1 derecelik (high wing)
sadece alttan kanatlı bir modelde her 10 derece için 1 derecelik (low wing)
dihedral açısı verilmiş gibi etki yapıyor.

Ama biplane modellerde hem lowwing hemde highwing 2 kanat birarada
olunca dihedral etkisi;
her ikisinin toplamı kadar mı ?
en büyük dihedral etkisi kadar mı ?
aritmetik ortalaması kadar mı [(a+b)/2] ? olur, onu bilmiyorum

ters uçuşta alt kanat üste, üst kanat alta geliyor. Bu durumda üstte olan alt kanattaki dihedral etkisi artmış, altta kalan üst kanattaki dihedral etkisi azalmış mı olacak. :o

Yukarıdaki verilere göre mühendislik ürünü olan RTF biplane modellerde alt kanattaki sweeepback'e ilaveten neden ayrıca birkaç derecelik de dihedral veriyorlar.? ???


Alın size bulmaca ;D


Safa.

pcokum
04-01-2010, 21:03
Bence biplane modellerde her iki kanat için oluşacak efektif dihedral hesabını yaparken toplamı almak gerekir. Çünkü her kanat nasıl diğerinden bağımsız kaldırma kuvveti oluşturuyorsa, yine diğerinden bağımsız dihedral etkisi oluşturur. Tabiki mantığım bu şekilde diyor. Biraz daha araştırmak mı gerekir yoksa yapalım görelim demek mi gerekir. Ama sonuçta kesin olan sweepback açısı bir şekilde dihedral oluşturuyor. En mantıklısı her iki kanadı da sweepback kullanarak tasarlamak ve optimum dihedralden faydalanmak.

Bu arada benim incelediğim kaynaklarda CG nin biplanelerde neden 1/3 oranında olmadığı da bir anlamda belli oldu gibi. 17,5 cm kanat eni olan modelde klasik hesaplama yöntemi 58 mm verirken kılavuzlar CG nin 81 mm. olması gerektiğini söylüyorlardı. Bunun sebebi de anladığım kadarıyla sweepback açısı ve kanatlardan birinin hücüm kenarlarının diğerine göre 15 mm. önde olması. Şayet üst kanadın kanat kökünün en önde olduğu noktadan, alt kanadın firar kenarının kanat ucuna ölçüm alınıp 1/3 kuralı uygulanırsa o zaman sonuç doğru çıkıyor.

encore
06-01-2010, 18:46
Bence biplane modellerde her iki kanat için oluşacak efektif dihedral hesabını yaparken toplamı almak gerekir. Çünkü her kanat nasıl diğerinden bağımsız kaldırma kuvveti oluşturuyorsa, yine diğerinden bağımsız dihedral etkisi oluşturur. Tabiki mantığım bu şekilde diyor. Biraz daha araştırmak mı gerekir yoksa yapalım görelim demek mi gerekir. Ama sonuçta kesin olan sweepback açısı bir şekilde dihedral oluşturuyor. En mantıklısı her iki kanadı da sweepback kullanarak tasarlamak ve optimum dihedralden faydalanmak.

Bu arada benim incelediğim kaynaklarda CG nin biplanelerde neden 1/3 oranında olmadığı da bir anlamda belli oldu gibi. 17,5 cm kanat eni olan modelde klasik hesaplama yöntemi 58 mm verirken kılavuzlar CG nin 81 mm. olması gerektiğini söylüyorlardı. Bunun sebebi de anladığım kadarıyla sweepback açısı ve kanatlardan birinin hücüm kenarlarının diğerine göre 15 mm. önde olması. Şayet üst kanadın kanat kökünün en önde olduğu noktadan, alt kanadın firar kenarının kanat ucuna ölçüm alınıp 1/3 kuralı uygulanırsa o zaman sonuç doğru çıkıyor.



Pınar bey siz alttaki şemada görüldüğü gibi mi demek istiyorsunuz ? tam anlayamadım. ???
Sarı çizgi ile gösterilen mesafenin 1/3 ü mü ?

[Sadece Kay ([Sadece Kay)



Safa.

pcokum
06-01-2010, 21:12
Yok Safa bey o şekilde değil. Yanlış ifade etmiş olabilirim. Aşağıdaki şekildeki gibi olacak. Şekilde kırmızı çizgi ile çizilen üst kanat, yeşil ile çizilen alt kanat ve mavi ile çizilen iki paralel çizgi ise CG için referans çizgileri. Bu iki çizgi arasında kalan mesafenin 1/3 ü CG oluyor.

[Sadece Kay ([Sadece Kay)

encore
06-01-2010, 23:41
Pınar Bey, sweepback kanatlarda CG hesabının nasıl yapıldığını öğrendim.
Şema çizerek açıklıyorum.

[Sadece Kay ([Sadece Kay)


AB = FG
BC = GH

K = 1/2 BC
M= 1/2 FG

AH doğrusu ile KM doğrusunun kesiştiği noktadan FG ye paralel DE doğrusu çiziliyor. DE doğrusunun 1/3 ön kısmındaki nokta CG oluyor.

Safa.

pcokum
07-01-2010, 00:14
Peki Safa hocam, çift kanatlılarda bu hesap nasıl olacak ??? Şayet iki kanadın izdüşümü farklı ise hangi kanat esas alınacak ? :o

encore
07-01-2010, 05:43
Peki Safa hocam, çift kanatlılarda bu hesap nasıl olacak ??? Şayet iki kanadın izdüşümü farklı ise hangi kanat esas alınacak ? :o


Daha önce bir şekil vermiştim.


[Sadece Kay


Buna göre herhalde.




Safa.

pcokum
07-01-2010, 10:33
CG hesabı için faydalı bir adres :)

[Sadece Kay

encore
07-01-2010, 13:35
CG hesabı için faydalı bir adres :)

[Sadece Kay


süpersiniz. Daha önce bu siteye defalarca girmiştim. Ama o kadar aramama rağmen bir daha bulamamıştım. Olay bu.... Teşekkürler.


Safa.

pcokum
07-01-2010, 19:47
Rica ederim Safa bey. Aslında bu web sitesi tabanlı programın olduğu komple site incelendiğinde modelcilik açısından çok faydalı bilgilerin olduğu görülür. Her uçak modelcisinin mutlaka "Sık Kullanılanlar" listesinde olması gerekir diye sadece sitenin adresini aşağıda veriyorum.

[Sadece Kay

encore
07-01-2010, 21:00
Eline Sağlık Pınar Bey, gerçekten çok faydalı bir site.

Safa.

_stuka_
20-04-2010, 00:05
eee ? diyorum :) bu romanın son sayfası acık bir sekilde karsımda dururken özellikle de Safa Bey'e sormak istiyorum.. o ucak ucmak adına ne gibi bi aşamada su an ???
elbette ki harika bir diyalog olmuş aranızdaki ( özellikle de Pınar Bey'in naif ve nacizane tavrı ve katkılarıyla :) ) aklınıza sağlık.. bu konu (baslangıcı ve devamında gelen bütün sorular) benim de merakıma mucip olmuştu yakın zamanlarda. hatta scale boyutunda bir sorun ! zira "Sopwith Camel yapayım bi tane kendime de uçurayım" dedim bir deli cesaretiyle :) aklıma ilk takılan şey : kanatların birbirine olan açısı, oranı v.s. oldu tabii ki .. kanadın inşasını "yaklaşık" diyebileceğim bir profile uyarak bitirdim hatta (balsa iskelet).. planlar araştırdım net ten ama kayda değer şeylere ulaşamadım malsef :( tüm bu süreç esnasında da -mevcut aklımdan utanarak fark ettim ki- gözkararı scale bir modek uçurmak biraz ütopik bir fikirmiş :) :) :) yıldım yani :( bnm kanat iskeletleri öölece yatıyor kitaplığımın üstünde ..
bu yazışmaların sonunu göremedim zira forumun yeni katılımcılarından biriyim. yoksa gerçekten de burada kalıyor mu :( Safa Bey'in ya da o nun gibilerin tasarladığı uçaklarını uçurabilmesi temennisiyle..
saygılar sunuyorum
ozan

baytacoglu
20-04-2010, 10:04
Ozan hocam,

Safa bey kendi uçaklarını tasarlayıp uçurmak konusunda gerçekten inanılmaz başarılı bir insan. Ancak son zamanlarda iş temposunda önemli bir artış oldu ( Devlet hastanesinde hekim) o yüzden uçakların yapımına da uçurmasına da eskiye göre biraz daha az zaman ayırabiliyor.

Fırsatını bulur bulmaz yeniden yapım konusuna yoğunlaşacağına hiç şüphem yok.

Sevgiler

Barlas.

_stuka_
20-04-2010, 15:33
hocam sonradan yazışmalardaki genelden farkettm ki kendisi gerçekten de faal bir modelciymiş. aynen dediğiniz gibi. ayrıca aralarındaki yazışmalardan ben gibi bir çok kişinin nasiplendiğine eminim :) böyle admaların sırf kendi aralarında konuşmaları bile faydalı bir eylem :) kendisine gıyabında başarılar diliyorum
benzer bir kulvarda uğraşan bir arkadasım da var. ordan biliyom. bi de dediğim gibi ben de kendi yaptığım bi ucagı ucurmaya uurastım bir süre. muvaffak olamadım ama o da olur insallah diyorum. lakin nasıl büyük bir mutluluktur tamamen sana ait bi uçak tasarlamak ve ucurmak acaba ? ARTF bir modeli ucurunca "onu ben topladım" diyebilmek bile böylesine keyif verirken insana ...

(haa hocam unutuyodum az kalsın ! az sonra Sağlık Kültür Daire Başkanı ile randevumuz var. Barış ve ben olabildiğine ısrarcı ve yapışkan ve kararlı bir ruh haline girdik şu an :) pistimizin bir an önce inşa edilmesi için talebimizi yinelicez.. Aziz Nesin'in kitabı vardır ya: du bakali n'olcek ? wish me luck sayın hocam)
saygılar selamlar, Ozan.

baytacoglu
20-04-2010, 18:23
Hocam, luck ne kelime bol bol şans diliyorum.

Umarım olabildiğince büyük bir olur alırsınız.

Bakın biz geçen yıl olur aldık bu yıl şenlik düzenliyoruz.

No pain no gain yani emek varsa yemek de var.

Sevgiler

Barlas.

baytacoglu
11-06-2010, 10:43
Değerli Safa ve Pınar kaptanlarım,

Bu konu bir süredir askıda kaldı ve de ben bu kadar projelendirmelerden sonra hayata geçememiş olmasına da üzüldüğümü belirtmek isterim.

Konu hakkında fikir vermesi bakımından enteresan bir aletle karşılaştım ve burada paylaşmak istedim.

Belki konunun yeniden alevlenmesine de yardımcı olur.

Linkten ulaşabilirsiniz: [Sadece Kay

Sevgiler

Barlas.

cansung
12-06-2010, 01:51
Değerli Safa ve Pınar kaptanlarım,

Bu konu bir süredir askıda kaldı ve de ben bu kadar projelendirmelerden sonra hayata geçememiş olmasına da üzüldüğümü belirtmek isterim.

Konu hakkında fikir vermesi bakımından enteresan bir aletle karşılaştım ve burada paylaşmak istedim.

Belki konunun yeniden alevlenmesine de yardımcı olur.

Linkten ulaşabilirsiniz: [Sadece Kay

Sevgiler

Barlas.

Abi uçak çok güzel duruyor :)