Orijinalini görmek için tıklayınız : motor rodajı ..
selam dostlar. net te gokmenmodelucak haricinde rodaj için bilgi veren bir yer bulmadım da..motor rodajının ayrıntılarını öğrenebilceğim bir adres görüntü vs. için bilgisi olan var mı dır acaba? ya da bu mevzu da tecrübeli bir arkadasım ?
darısı herkesin başına diyerekten yeni bir motorum var. yakında ilk kez calıstıracam.. bi ayrıntı atlamak istemiyorum. zira sevgili 55 AX motorumun beni uzun seneler idare edeceği ümidindeyim. bu da doğru rodaj la bağlantılı malumunuz.
sevgiler selamlar ..
ozan
Ozan bey, yeni motorunuz hayırlı olsun. İyi bir rodajla uzun yıllar hizmet edecek bir motora sahip olacaksınız. Rodajla ilgili bilgiyi alttaki linkte bulunan videodan alabilrisin.
Saygılarımla.
[Sadece Kay
baytacoglu
28-05-2010, 14:11
Ben de maydanoz olup açıklama yapayım.
Idle (rölanti iğnesi hiç ellenmez.
Zengin iğnesi 3-3.5 tur açılır (sıfırdan). Gaz kolu 1/4 veya biraz aşağı olacak şekkildeyken ısıtıcı takılarak motor çalıştırılır. Buji ısıtıcı makul süresinden sonra çıkarılır. Gaz kolu yavaş yavaş tam gaza (Full Throttle) getirilir. Motorumuz çok zengin çalışırken yaklaşık 1-2 dakika beklenir. Daha sonra zengin iğnesi normal uçuşlardaki yerine getirilerek (Yaklişık 1.5-2 tur arası) motor fakirleştirilir ve 15 saniye bu hızda çalıştırılır Bu arada devrin üst seviyelere çıkacağı bilinmeli ve uçağın önünde durulmamalı ne olur ne olmaz. (Gaz kolu bu işlemler sırsaında hiç değiştirilmez; hep tam gazda kalır). 15 saniye motor ısındıktan sonra soğuması için tekrar zenginleştirilir yani iğne tekrar 3-3.5 tura hatta gerekirse 4 tura geri açılır. Motor stop etmeyecek kadar zenginleştirilir. Zengin olarak 30-40 saniye çalıştırıldıktan sonra tekrar 1.5-2 tura kısılır ve aynı sürelerle bir depo benzin bitene kadar tekrarlanır.
Os bu iş için bir deponun yeterli olduğunu söylemekte ancak biz bu işlemi iki depo yapıyoruz. Daha sonra tatlı tatlı uçuşa geçiyoruz. Toplamda br galon kadar yakıldıktan sonra bu kez eğer problem varsa idle iğnesinin ayarına geçiyoruz. Genelde bu iğne biraz zengin bırakılır dolayısıyla rodaj bittikten sonra bunu birazcık sıkıp gaz geçişlerinin daha sorunsuz olmasını sağlıyoruz. Rodaj süresince uçakta ani gaz vermelerden ve akrobasi hareketlerinden kaçınıyoruz.
Güle güle kullan
Hayırlı kazasız kırımsız olsun
Sevgiler
Barlas.
Pınar Bey ciim sen bi nev i Hızır sın bilion di mi ? :) cok saol
Barlas Hocam siz de cok saolun.. sanırsam olaya daha bi yakınım artık. temel bazı noktaları yakaladım. motoru asla fakir bırakmamak fazla ani hareketler yapmamak, fazla ısınmasını engellemek falan.. olaya vakıf oluyorum biraz biraz .
bi de %10 nitro uygun mu rodaj için diye soracam . zira rodajda %5 kullanın diyenlerle de karsılastım da o acıdan . bu bi zorunluluk mudur ? yoksa motorun daha az asınması adına bi tedbir mi ? bi bu kaldı :)
saygılar sevgiler
ozan
%5-10 çok fark etmez ancak hangi yakıt ile başlarsan onla devam etmek lazım motor kafası ona göre çiziyor ve rodaj sonrası genelde önerilen öyle devam etmek. İstersen, Hafta sonu motoru getir bi güzel rodajlayım istersen sehpa bilem var
Sevgiler
Murat
Pınar Bey ciim sen bi nev i Hızır sın bilion di mi ? :) cok saol
Barlas Hocam siz de cok saolun.. sanırsam olaya daha bi yakınım artık. temel bazı noktaları yakaladım. motoru asla fakir bırakmamak fazla ani hareketler yapmamak, fazla ısınmasını engellemek falan.. olaya vakıf oluyorum biraz biraz .
bi de %10 nitro uygun mu rodaj için diye soracam . zira rodajda %5 kullanın diyenlerle de karsılastım da o acıdan . bu bi zorunluluk mudur ? yoksa motorun daha az asınması adına bi tedbir mi ? bi bu kaldı :)
saygılar sevgiler
ozan
Rica ederim Ozan bey. Hızır kim ben kim... :)
Murat hocamın dediği gibi rodaj sırasında nitro oranı pek önemli değil. Asıl önemli olan yakıttaki yağ oranı. Yanlış hatırlamıyorsam rodaj yakıtının %18 yağ içermesi öneriliyor. Gerçi ben 46AX'in rodajını %16 yağ ile yapmıştım. Şu ana kadar geçen 6 ay içerisinde motor herhangi aksilik yaratmadı. İleride yaratır mı onu bekleyip göreceğiz.
Ama elinizde saf hintyağı varsa ve kullandığınız yakıtın yağ oranı benimki gibi %16 ise, biraz yakıtı yağ açısından zenginleştirmeniz iyi olabilir.
Nitro seçimine gelince, gerçekten ihtiyacınız varsa %10 luk kullanın. Ben patlarlı modellere geçtiğimden bu yana sürekli %5 lik yakıt kullanıyorum. %10 a geçsem ne kadar randıman alırım bilemiyorum. Genel kanı aerobatik uçuş yapacaksanız nitro oranını arttırın şeklinde. Ben %5 lik yakıt ile aerobatik uçuşta herhangi bir sıkıntı çekmedim. Kaldı ki Youtube üzerinden seyrettiğim videolarda sıfır nitrolu yakıt ile bazı pilotların uçaklara hover yaptırdıklarını gördüm.
Sanırım bu konuda %10 luk yakıt kullanan Barlas hocam daha aydınlatıcı bilgi verecektir.
Saygılarımla
baytacoglu
29-05-2010, 00:58
Top bana atıldığına göre hemen yazayım,
Tüm başlangıç ve orta seviye pilotlar için eğer ciddi 3D ve yarış işlerine girmiyorsanız %5 Nitro yeterli bir yakıttır. Özellikle 3D uçuşlar için bu oran isteğe bağlı olarak artırılabilir. Üst seviyelerde her %5 nitro artışı yaklaşaık 250-300 devir/dakika oranında bir son limit katkısı sağlamakta olup daha da üst sınırlara çıktıkça bir tork eğrisi gibi bu bir plato şeklinde yansımakta.
Benim kullandığım yakıt %15 nitrolu 2-4 zamanlı sentetik yağlı yakıt ancak benim uçaklarımın 3 tanesinde 4 zamanlı motor var. Ben de tüm motorlarda aynı yakıtı kullandığım için yani hem iki zamanlolarda hem 4 zamanlılarda farklı yakıtlar getirtmemek için %15 nitro kullanıyorum yoksa maksimum %10 bol bol yeterli. Ayrıca unutmamak lazım ki nitro oranı arttıkça maliyet de artmakta.
Demem o ki cüzdani bakış açısıyla ve 3D yapmayacaksanız %5 nitro ile devam. Nasıl olsa her zaman %10'a çıkma şansınız var ancak bir kere çıkarsanız da geri dönülmemesi tavsiye edilmekte.
Sevgiler
Barlas.
%5-10 çok fark etmez ancak hangi yakıt ile başlarsan onla devam etmek lazım motor kafası ona göre çiziyor ve rodaj sonrası genelde önerilen öyle devam etmek. İstersen, Hafta sonu motoru getir bi güzel rodajlayım istersen sehpa bilem var
Sevgiler
Murat
aahh ah Murat Bey'cim :( keşkeeee .. hafta sonu bööle bi icraat gerçekleştirebilseydik keşke. lakin ben Sivas ta ikamet etmekteyim. modelcilik kaderimi yazan melek böyle buyurmuş malsef ki buralarda bööle tek başına bi işler başarmaya çalışıyorum. sizler gibi (mersin gurubu) internet üzerinden katkı aldığım bi kaç dostum haricinde koşullar benden yana değil maalesef ..yazları ailemin yanına gittiğim bir zaman (tarsus luyum) denk getirecem de ööle tanışacaz sizlerle inş.. (hatta yazın gelişimde modelimi oraya nası getiriceğimi bile planlladım :) ) teklifiniz için teşekkür ederim ama yine de çok saolun :)
hımmm.. şimdi ne anladım bu tavsiyelerden bi bakiim ve yüksek sesle düşüniim biras. %5 lik ile 10'luk arasında tercih edilmesi zorunlu olanı yok. bu tamamen kullanış maksadına göre belirleniyor. Hatta Pınar Bey e göre çok da fark etmiyor bile. yağ oranını yüksek tutmak ise en önemli ayrıntı. kitapçıkta da %20-22 tavsiye ediliyor. o zaman ilk galonuma biraz hint yağı katmam gerekebilir. ama en önemlisi nitro oranını sonradan değiştirmemek. önceki 46'lık motorumu %10'lukla kullandım. onda bi değişiklik yapmasam iyi olacak böylece. ayrıca bu yeni motoru ilerde daha performanslı kullanabilme kapısını acık bırakmak adına onun rodajını %10 ile yapmamda bi sakınca yok anladığım kadarıyla. gelişmeleri haber edecem ilerki zamanlarda hele bi okulu kapatalım da! ne uzun sürdü bu dönem ya ? daha finaller büt ler vs .. :)
(bu arada Pınar Bey: bu slow flyer gerçekten de slow muş ..:) )
arkadaşlar çok saolun.. :)
Saygılar Sevgiler Selamlar
Ozan.
vBulletin v4.2.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.