Orijinalini görmek için tıklayınız : PHOENIX "SONIC HIGH WING " TRAINER- ARF nin yapım aşamaları ve donanımı
Yurt içinden aldığım sonic üstten kanat trainerimin yapılış aşamalarını ve donanımını burada yayınlayacağım.
uçağın donanımsız boş ağırlığı:
Gövde: 375 gr
kanatlar(kuyruk dahil): 600 gr
iniş takımı,spinner,depo,motor mount vs...:300 gr
üretici 25-32 lik motor öneriyor.Ben fiyatlarıda göz önünde bulundurarak magnum 28 lik motor ısmarladım.(Magnum XL-28A w/Remote Needle Valve )15 güne elime geçeceğini umuyorum.
pervane olarak 9x6 ve 9x7 ısmarladım.
ayrıca alıcı pili (650 mah 5 cell Ni-mh) , swiç,alıcı pili göstergesi, yapıştırıcı vs...... bir sürü ıvır-zıvır kullanacağım.(bunların toplamıda en az uçak fiyatını buluyor)
BU UÇAĞI SEÇMEMDEKİ KISTASLAR;
küçük olması sebebiyle taşımasının kolay olması (bagajın 1/3 ü)
motorunun küçük olması sebebiyle yakıtı az kullanması
olası kırımda yedek parçalarını sağlayabilecek olmam,
aynı modelin orta seviye uçucuları için alttan kanat (akrobasi) versiyonununda bulunması,
yapımının kolay olması,yapım kitapçığının detaylı ve renkli olması,
Bahadır yeni uçağın hayırlı olsun kazasız kırımsız uçuşlar , motoru kaça aldın ?
baytacoglu
18-06-2008, 23:15
Hayırlı olsun hocam
Bu uçakla daha stabil uçarsın diye düşünüyorum. En zazından elin bununla iyice doyar.
Sevgiler
Barlas.
Bahadır yeni uçağın hayırlı olsun kazasız kırımsız uçuşlar , motoru kaça aldın ?
teşekkür ederim murat hocam,
64.95$ a aldım. 27$ yol parası verdim. aynı motorun 46 lığıda 65$ aslında benimkinin ucuz olması gerekirdi.
barlas hocam,
teşekkür ederim.
dediğiniz gibi hiç olmasa doya doya uçarım bununla.yakıt sarfiyatını düşünmeden...... {SMILIES_PATH}/grin.gif
hayırlı olsun yeni uçağın bahadır abi
ben biraz bu phonexle uçtuktan sonra buna da patlar takabilirmiyim.
bunu böyle bi imkanı varmı yoksa dizayn tamamen elektrikliye göre mi?
hayırlı olsun yeni uçağın bahadır abi
ben biraz bu phonexle uçtuktan sonra buna da patlar takabilirmiyim.
bunu böyle bi imkanı varmı yoksa dizayn tamamen elektrikliye göre mi?
bir kaç modifiye ile birbirine çevrilebilir.
ama araç gereç ve yedek parça lazım.ısmarlayarak çevirmek masraflı olur,yenisini almak daha karlıdır.
yedek parçan varsa hesaplı çıkar sanırım (eminde değilim)
arf uçağın kurulmasına aslında kanatlardan başlanır. ancak motorumun gelmesi 15 günü bulacğından ortada yer kaplamaması için kanattan başlamadım.
ilk iş olarak iniş takımı tellerine iki tarafından teker stoperi ile tekerleri monteledim.
ikinci olarak yakıt deposunu hazırladım.
yakıt depoları bazen 3 çıkışlı,bazen 2 çıkışlı geliyor.
eğer üç çıkışlı ise depoya karşıdan baktığınızda soldaki üst üste olançıkışlardan alttakini iptal edin(bu yakıt doldurmak için kullanılır)
soldakilerden üstte olanın ucu,depo içinde deponun en üst yüzeyine neredeyse dayanır(bu depoya fazla gelen yakıtı dışarı veri) bu ucu motor montajından sonra eğzoza bağlayacaksınız.
sağdaki tek çıkış ise (genelde renkli hortum kullanırım) yakıtı depodan motora taşıyacak dolayısıyla motor montajından sonra bu uç motorun yakıt girişine bağlanacak yakıt doldurmayıda buradan yapacağız.
resimler aşağıda,
dikkat renkli olanlar karbüratöre........ {SMILIES_PATH}/wink.gif
depomuzu süngere sardıktan sonra uçağın burnuna en yakın yere yerleştiririz.ne kadar önde(motora takın) o lursa o kadar iyidir. seviyede karbüratör seviyesinde olmalıdır.
(bunun depo çıkışı ikili idi)
dikkat ne kadar sünger o kadar az titreşim demektir....!!!!!!!
ben genelde depo yerinden oynamasın diye arkasını süngerle destekledikten sonra kit içinden çıkmayan bir çubukla arkadanda Ca kullanarak kapatırım. Ca kullanmamdaki amaç gerektiğinde bir kaç darbe ile uçağın gövdesine zarar vermeden bu çubuğu çıkarıp depoda gerekli tadilatı yapabilmek ......!
kanat lastiklerinin takılacağı iki adet ahşap çubuğun birini öne diğerini arkaya ince ce kalın ca kullanarak yapıştırdım.(tabi önce kaplamanın ilgili kısmını yuvarlak olarak model bıçağı ile kestim)
daha sonra epoksi ilede takviyeledim.
kuyruk yatay ve dikey stabilizerinin yerini kaplayı keserek hazırladım
bahadır abi bu arf kitlerde %90 tamam diyorlar bu %10 luk kısım
çok yorucu ve incelik isteyen detaylarmı abi.
şimdi sen yazarken kestim falan diyorsun ben daha hiç arf yapmadım biliyorsun merak ediyorum bu konuyu
bahadır abi bu arf kitlerde %90 tamam diyorlar bu %10 luk kısım
çok yorucu ve incelik isteyen detaylarmı abi.
şimdi sen yazarken kestim falan diyorsun ben daha hiç arf yapmadım biliyorsun merak ediyorum bu konuyu
Bahadır kardeşim çok detaylı anlattığı için uzun süreç gibi duruyor ve tebrik ediyorum tek tek resimleyerek anlatıyor ,anlatımları biter bitmez ana sayfada yayınlayacağım,bu arada Ceyhuncum 1 kit yaklaşık 1 ay sürüyor müsade etde ARF için 2 gün uğraşılsın {SMILIES_PATH}/smiley.gif
Ceyhun kardeşim,
Cansunun da dediği gibi 2 günde hallolur.(günde 6-8 saat kadar )size süre fazla gelebilir ama ben titiz çalışırım. o yüzden süre uzar.epoksi 24 saatte anca tam mukavemet sağlıyor.her ne kadar 5 yada 30 dakikalık ta olsa bu ilk donma süresi.
bu arada her türlü vida,setuskur vs lere mutlaka locklite sürerim. çünki helikopterlerde (ve uçaklarda) titreşim oldukça fazladır.
hertürlü elektronik cihazı mutlaka koruma süngerine sararım.(pil dahil)
alıcıya özel önem veririm mutlaka antenini boydan boya açarım(hiç bir tarafa sarmam),anten eğer bir metale değecekse o bölgeyi yalıtırım (mesela aşağıdaki resim elektrikli trainerime ait.
alıcı anteni iniş takımının oradan geçerken lolipop {SMILIES_PATH}/grin.gif çubu ile yalıtılmış vaziyette)
uçağın içinde hiç bir malzeme başıboş durmaz mutlaka sabitlenmiştir yada süngerle desteklenmiştir. aşağıdaki gibi
yok abilerim beni yanlış anladınız sanırım ben niye bu kadar uğraşısı var demiyorum.
biliyorum ki arf olsa da zaman ve emek alacak ama benim arf den anladığım gövdenin delik yerleri açık herhangi bir vidanın geleceği yer belli falan filan diye düşünüyordum (hani şu koçtaştan alınan evde birleştirilen dolaplar gibi)bahadır abi senin yaptığın bendeki uçaktan belli işçiliğinin kalitesi. sadece aldığımızda her kite özgü extradan açılması gereken oyuk,delik keseceğimiz bir yeri varmı? bunlar markadan markaya da değişirmi diye sormuştum. :-[
evet,
dediğin gibi her delik oyuk hazır.
ekstra bir işleme gerek kalmıyor. {SMILIES_PATH}/kiss.gif
ama nedense benim elimden dremel düşmüyor. özellikle kesici taşlar ve matkap uçlarını oldukça fazla kullanıyorum.
Modelci arkadaşlar şu ana kadar 4 adet farklı marka ARF yaptım, ARF adında anlaşılıcağa üzere "almost ready to fly " ancak her ARF kitte ufak tefek sorunlar olabiliyor ve bu sorunlar ARF kitin üreticisine göre değişiyor örn Phoneix genelde kaliteli, Jamara oldukça kaliteli , CMP china model products,Hangar 9 iyi markalar, örn Barlas'a ABD den getirdiğiimiz Mustang'in ahşap aksamı çok iyiydi ancak iniş takımı servo bağlantıları vs sorunlu, Phoneix yapı kolay ARF ancak bence kullanılan kaplama tüm uçaklarda kalitesiz (Kaplama fiyatı m karesi 8-24 lira arasında değişir buda maliyet etkiler), Jamara trainer ön iniş takımı sorunlu modifikasyon şart. Özet olarak bu modellerin %99 Çinde yapılıyor ve ufak tefek sorunlar çıkabiliyor. Tecrübeli modelci ARF yi 6-8 saat içinde tamamlayabilir. Kit gibi haftalarca, aylarca sürmez. Eğer bir tane ARF yaparsanız genelde manual ile benzer şekilde hepsi çok çok kolay yapılır. Her kese kırımsız kazasız uçuşlar.
öncedende dediğim gibi yapım sırasını izlemeden yavaş yavaş devam ediyorum.
bu gün kanatları halledeyim dedim.
kanatlarda servonun monte edileceği tablayı kalın ve ince Ca kullanarak hazırladım
kanata v açısı verecek ahşap ın orta noktası tesbit edilerek işaretlenir.
kanata girmesi için zımpara ile zımparalanarak yerine alıştırılır.
kanat kaplamalarının fazlalıkları alınır (birbirine yapışacak yüzeylerdeki)
v açısı ahşabı epoksi ile kanata montelenir.
diğer kanat daha sonra montelenecek.
ilk kanata montelenen v açısı ahşabının epoksisi donduktan sonra ahşabın geri kalan yeri ile kanadın yapşacak yan yüzeyinede epoksi sürülerek kanatlar (dikkat) yukarı doğru v yapacak şekilde birleştirilerek üzerine ağrlık konur ve yapışması beklenir.
daha sonra servo tablasının altı dremel el aleti ile zımparalanarak kanada alıştırılır,kanat üzerine konarak kalemle yapışacak yerler belirlenir.
tabla kaldırılarak maket bıçağı ile kalemle belirlenmiş yerlerdeki kaplama malzemesi kesilerek alınır.
tabla yerine epoksi kullanılarak yapıştırılsıktan sonra kalın ve ince Ca ile takviyelenir aktivarörle işlem tamamlanır.
aileron pushrod larıın diş açılmış uçlarına naylon clevis ler geçirilir.
kanat uçlarındaki diş açılmış metallere thread connector ler tabandan itibaren 20 mm olacak şekilde takılır.
daha sonrada clevisler thread connectorlere tutturulur.(servo montajından sonra ayar yapılacağından bu aşamada clevisleri plastik kelepçe ile sıkmadım.
son olarak kanat birleşim erleri beyaz kaplama malzemesi ile yapıştırılarak gizlenir.
yeri açılmış arka yatay stabilizer fuselage ye geçici olarak montelenerek,ölçümlerle doğru pazisyon bulunduktan sonra kalemle işaretlenir.
işaretlenen yerlerden hobi bıçağı ile kaplama kesilerek alınır.
kesilen yerlere epoksi sürülerek fuselageye montajlanır.
dikey stabiliser geçici olarak yerine montelenerek kalemle işaretlendikten sonra çıkarılarak işaretli yerden kaplama kesilerek alınır.yerine epoksi sürülerek yatay stabilizere dik olacak şekilde yapıştırılır.
kalın ve inca Ca ile takviyelenir.
elevatör pushrodu nu takmak için metal kısmını z pense ile bükmek zorunda kaldım. aksi takdirde sürtünmeler oluyor buda servoyu kasar,zorlar dolayısıyla servolar öter......
telleri kalitesiz olduğundan pushrodun bir ucundaki tel kırıldı.Bende elimdeki 1.8 mm lik çelik tellerden birinin ucuna 2mm diş açarak helikopter linklerinden birini geçirerek uçağa monteledim süper oldu.
iniş takımınıda upgrade (metalden) yapacağım.
cuma günü alıcı,servo,vs(elektronikler)........
cumarteside motor,pervane vs...... geldi
gelecek hafta rodajı bitmiş uçmaya hazır hale gelir....
MOTORUN PARÇALARI
4 PARÇA GELİYOR,
İĞNE,
KARBÜRATÖR,
EGZOZ,
VE KENDİ,
MOTOR MOUNTA 3 MM LİK DELİK AÇIP MONTELENYOR.
MOTOR MONTAJLANMIŞ DURUMDA
SERVOLARI MONTAJLADIM ,HENÜZ SETUPLARI YAPILMADI.
bu resimde mekanik ve elektronik setuplar yapıldıktan sonra çekildi.
bu resimde resmin solu uçağın önü,
tüm resimlerde
servo rodların geldiği yer, uçağın arkasıdır.
pilin ve receiverin yerleşimi görülüyor.
mavi koruma süngerine sarılmış pilin ucu ile hemen yanında koruma süngerine sarılmış alıcı görülüyor
üstteki siyah ise pil swiçi....
bu resimlerdede,yandan;
alıcı pil göstergesi
alıcı pil şarj ucu
swiç,
anten çıkışı görülüyor.
modelciliğin en sevimsiz yanı :o {SMILIES_PATH}/shocked.gif
sağa sola bulaşmış yağ atıklarını silmek.(bir an önce eve gitmek istediğimde bu işlem çin işgencesi gibi geliyor)
bu yüzden paraya kıyıp eğzoz deflektörü alıyorum. ilk siparişimde tekrar boy boy alacağım, çünki bu ızdıraptan yarı yarıya kurtarıyor insanı.
modelin ağırlığı 1816 gr oldu.(eğzoz deflektörü tasarlanan ağırlığı 16 gr aştı büyük sorun yaratmaz..... ;D )
uçağın kitapçığında ağırlık merkezi 65-70 mm olarak verilmiş. gördüğünüz gibi test ettik onayladık...... {SMILIES_PATH}/grin.gif
ağırlık merkezide tamam,
son olarak genel iki resim,
rodaja hazır halde.......
öğleden sonra stadda rodajını yapacağım.....
THE END
SON
bahadır abi eline sağlık
gerçekten güzel görünümlü bir uçak inş. uçuşuda görüntüsü gibi keyifli olur.
kırımsız ve sorunsuz uçuşlar dilerim.
bu arada bu modeli yaparkenki anlatımların ve resimlemelerin benim için ve yeni modelciler için çok güzel bir döküman. bunun için ayrıca teşekkür ederim.
bahadır abi eline sağlık
gerçekten güzel görünümlü bir uçak inş. uçuşuda görüntüsü gibi keyifli olur.
kırımsız ve sorunsuz uçuşlar dilerim.
bu arada bu modeli yaparkenki anlatımların ve resimlemelerin benim için ve yeni modelciler için çok güzel bir döküman. bunun için ayrıca teşekkür ederim.
evet amacımda tecribesi eksik olan modelcilere döküman sağlamaktı.
zaten cansun derleyip toplayıp ilk sayfaya aktaracak sanırım.
öğlen rodajını yaptım (stadda) hızımı alamadım 2 sortide helikopter uçurdum.
uçağın küçük olması çok güzel ... bağaja bunu,büyük decathlonu ,helikopteri ve uçuş çanyasını sığdırdım(tabi arka koltuğu yatırarak)
yani uçuşlara gelirken elektrikli patlarlı sonic ile helikopterimi rahat rahat getirebileceğim........
Hayırlı olsun Bahadır Abi.
Kazasız kırımsız uçuşlar dileğiyle...
baytacoglu
01-07-2008, 22:44
Bahadır hocam valla çok sabırla hem yaptın hem de anlattın. Uçak çok güzel görünüyor. Ellerine sağlık.
Güzel uçuşlar diliyorum.
Sevgiler
Barlas.
iyi dileklerini ileten tüm dostlara cümleten teşekkürler
iyi dileklerini ileten tüm dostlara cümleten teşekkürler
Ellerine sağlık Bahadırcım ilk fırsatta ana sayfada yayınlayacağım
sarıkaya
02-07-2008, 09:10
Bahadır hocam eline diline sağlık.
vBulletin v4.2.2, Copyright ©2000-2024, Jelsoft Enterprises Ltd.